|
Antropolog Louise Mejnertz
har foretaget en undersøgelse af de holdninger, som udvises
af det politipersonale, som er tilknyttet nærpolitistationen
i Århus-forstaden Gjellerup, hvor der bor særlig mange
indvandrere fra lande uden for Europa. Antropologen har
fulgt politifolkene såvel i "marken" som i "baglokalet" (for
eksempel politifolkenes frokoststue).
I Nyhedsavisen den 6. juni 2007, side 9,
fortæller antropologen om sine iagttagelser. Hun fortæller
blandt andet, at politifolkene, når de ikke er i kontakt med
indvandrerne, kalder disse for eksempel "perkere". De
"sammenligner somaliere med dyr, der bliver født i stalden".
"Somalierne er mindst 100 dummeår bagefter os. Da de kom her
til Danmark, gik de ud for at samle brænde, for de kunne
ikke finde ud af at lave mad på et elkomfur", skulle en
politibetjent have fortalt antropologen.
På et tidspunkt, hvor antropologen sad i frokoststuen med
betjentene, var der i TV et indslag om "Muhammed-krisen".
Der taltes om jordskælvet i Pakistan den 8. oktober 2005. En
politiassistent udtalte i denne forbindelse, at pakistanerne
selv må klare sig, og at jordskælvet "må være Guds straf".
Derpå supplerede han: "Det skal til en gang imellem for at
rydde ud i befolkningstallet. Det kommer også snart til
Israel og Palæstina, hvor det hele ender med at blive
ryddet". Politibetjenten konkluderede derpå: "Der er også
alt for mange pakistanere til". De øvrige betjente
tilsluttede sig ifølge antropologen disse synspunkter med
udsagn om, at de muslimske lande er primitive, og at
muslimerne lever "middelalderligt".
Antropologen citeres af avisen også således: "Betjentene er
flasket op med det. På politigården i Århus snakker man også
sådan, og anden forskning tyder på, at der generelt er en
hård tone hos politiet, når det gælder indvandrere".
Antropologen fortæller videre avisen, at betjentene ifølge
hendes iagttagelser ofte involverer sig med indvandrerne og
derigennem får positive erfaringer med disse. Som eksempel
påpeger hun, at nogle af betjentene spiller fodbold med de
unge eller spiser middag med dem "i klubben". Hun
understreger, at det ikke er alle betjentene, som taler
grimt om indvandrere. Hun konkluderer blandt andet, at
betjentene ikke er "onde eller racister. men jeg finder det
problematisk, at de ikke bruger deres egne positive
erfaringer med indvandrere til at nedbryde de fordomme, der
er blandt betjentene på politigården. Men de har ikke lyst
til at blive stemplet som hellige".
Det undrer KRIM, at antropologen ifølge
artiklen konkluderer, at der ikke bliver "talt grimt til
indvandrerne, når de er til stede". Mange med
indvandrerbaggrund (også fra Århus-forstaden Gjellerup),
fortæller os, at de jævnligt udsættes for racistiske og
voldelige udfald fra politiet. Vi klager på indvandrernes
vegne til statsadvokaten, og det helt almindelige er, at
politifolkene til statsadvokaten fortæller, at det ikke
passer, hvad indvandrerne fortæller. Lige så almindeligt er
det derpå, at statsadvokaten giver politifolkene medhold i,
at det er deres version, der er den rigtige.
Modsat af statsadvokaterne og
rigsadvokaten, som sædvanligvis tiltræder statsadvokaternes
afgørelser, når der klages over disse, tror KRIM ikke, at
det (altid) er indvandrerne, som lyver. Antropologens
erfaringer er på ingen måde enestående. Nyhedsavisen
henviser i en faktaboks til en episode fra januar 2007, hvor
en polititjenestemand på en tyrkers telefonsvarer blandt
andet skulle have udtalt: "Jeg skal lige se, hvad han er for
en abekat", og "Det er jo perkeren, der har lavet fejlen".
KRIM finder det naturligt, at tonen hos
politiet er, som den er beskrevet af antropologen.
Klageordningen virker således, at uhensigtsmæssig adfærd hos
politifolk reelt ikke får følger for politifolkene. I
begyndelsen af halvfemserne, hvor der var mangel på
politifolk, hvervede politiledelsen nye politifolk gennem
store annoncer i dagbladene med billeder af læderjakker, som
lignede rocker-mundering. Af underteksten fremgik det, at
man manglede mandfolk, som kunne fylde disse jakker ud. I
maj 2007 har politiet haft en lignende kampagne i medierne,
hvor man med fotos af skydevåben opfordrede folk til at søge
optagelse i politiet. Sådanne annoncer tiltrækker efter
KRIMs opfattelse de forkerte mennesker til politiet. Det
undrer ikke KRIM, at antropolog Louise Mejnertz i sin undersøgelse hørte udtryk som for eksempel "pindearme",
når politifolkene beskrev indvandrerne. Sådanne begreber er
almindelige i voldelige miljøer, hvor fokus er rettet mod
andres muskelmasse. Fra nogle af de klagesager, som vi
præsenteres for, er det svært ikke at få indtryk af, at en
større eller mindre andel af politifolkene har en
mentalitet, der ganske kan sidestilles med nogle af vore
hårdt belastede volds-kriminelle, og at den reelle forskel
blot er straffeattesten og politiskiltet. |
|