|
|
||
|
|||
Sagsomkostninger - TysklandDenne side indeholder oplysninger om sagsomkostninger i Tyskland. Du kan se en mere detaljeret gennemgang af sagsomkostningerne i følgende casestudier: Familielov - forældremyndighed
Regler for salærer og honorarer til de juridiske erhvervAdvokaterI Tyskland sondres der ikke mellem sagførere, praktiserende advokater, procederende advokater eller jurister. I Tyskland fastsættes advokatsalærer enten i overensstemmelse med den tyske lov om advokatsalærer (Rechtsanwaltsvergütungsgesetz (RVG)) eller på grundlag af salæraftaler. I princippet er salæraftaler altid et muligt alternativ til de lovpligtige omkostninger. Der skal dog tages hensyn til bestemmelserne i § 49b i forbundsloven om advokater (Bundesrechtsanwaltsordnung (BRAO)) og §§ 3a-4b i lov om advokatsalærer. Hvis en sagfører f.eks. repræsenterer sin klient i retten, kan det aftalte salær ikke være lavere end det ved lov fastsatte beløb. Der kan til enhver tid aftales et højere salær end det ved lov fastsatte. I henhold til den salæroversigt, der er vedlagt som bilag til RVG (bilag 1), gælder der enten faste salærer eller salærtakster for de enkelte aktiviteter. Salæret bestemmes oftest på grundlag af kravets værdi. Salærtaksterne, der er baseret på kravets værdi, fastlægger den højeste og laveste salærtakst. De faktiske salærer baseret på kravets værdi fremgår af salærtabellen (bilag 2 til RVG). Det relevante salær baseret på taksterne skal i hver sag bestemmes ex aequo et bono, idet der skal tages hensyn til alle forhold, herunder den pågældende opgaves omfang og kompleksitet, sagens vigtighed og klientens indkomst og økonomiske forhold. Hvis en sagfører løber en særlig ansvarsrisiko, kan dette også indgå i fastsættelsen af salæret. Der gælder lovpligtige minimum- og maksimumsalærtakster på en række særområder såsom straffesager og sager under sociallovgivningen. FogederFogeder (Gerichtsvollzieher) opkræver kun de salærer, der er fastsat i lov om fogedsalærer (Gerichtsvollzieherkostengesetz (GvKostG)). Der er faste salærer for alle en fogeds aktiviteter. Faste omkostningerFaste omkostninger i civile sagerFaste omkostninger for sagens parter i civile sager Normalt modtager retten et gebyr baseret på kravets værdi. For civilsager er dette fastlagt i lov om retsgebyrer (Gerichtskostengesetz (GKG)) og lov om retsgebyrer (familiesager) (Gesetz über Gerichtskosten in Familiensachen (FamGKG)). Gebyrtaksterne fremgår af oversigten over omkostninger (bilag 1 til den pågældende lov). De faktiske gebyrer baseret på kravets værdi fremgår af tabellen (bilag 2 til den pågældende lov). I ordinære civilsager og sager om underholdsbidrag er taksten 3,0 og i ægteskabssager 2,0. I forældre- og børnesager, der omfatter forældremyndighed og samvær, er taksten 0,5. Sagsværdien fastsættes på følgende måder:
Til repræsentation ved en advokat i retten, betales der et værdibaseret salær, hvis der ikke er indgået en salæraftale. Værdien svarer normalt til den sagsværdi, der bruges til at bestemme retsgebyret. I lov om advokatsalærer fastlægges det i detaljer, hvilke salærer og hvilke takster der gælder for hvilke typer sager. De faktiske salærer baseret på kravets værdi fremgår af tabellen i bilag 2 til RVG. I civilsager, der er anlagt ved en ret i første instans, modtager sagføreren normalt et sagssalær til takst 1,3 og et retsmødesalær til takst 1,2. Hvis sagføreren medvirker til, at parterne indgår forlig, får den pågældende et særligt forligssalær til takst 1,0 for sager ved en ret i første instans. Tidspunkt i en civil sag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger I ordinære civilsager samt sager om børne- og ægtefællebidrag skal retsgebyrer betales i forbindelse med sagsanlæggelse eller indgivelse af krav. I forældre- og børnesager skal de betales ved sagens afslutning. Medmindre andet aftales skal sagførerens salær i princippet betales efter sagens forberedelse. Sagføreren har dog ikke en ved lov fastsat ret til et forskud. Faste omkostninger i straffesagerFaste omkostninger for sagens parter i straffesager I straffesager betales retsgebyrer først, når den endelige dom er afsagt. Gebyrets størrelse afhænger af sanktionen og ligger mellem 120 og 900 EUR. Hvis der ikke er indgået aftale om advokatsalær, får advokaten i sin egenskab af sagsøgers advokat eller som repræsentant for en medsagsøger et salær for bestemte milepæle, som fastlægges inden for nogle rammer, der i henhold til loven skal udarbejdes for hver enkelt sag. Tidspunkt i en straffesag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger Retsgebyrer skal betales efter afsigelse af den endelige dom. Medmindre andet aftales, skal sagførerens salær i princippet betales efter sagens forberedelse. Sagføreren har dog ikke en ved lov fastsat ret til et forskud. Faste omkostninger i grundlovssagerFaste omkostninger for sagens parter i grundlovssager Når bortses fra eventuelle gebyrer i forbindelse med urimelige søgsmål, skal der ikke betales retsgebyr for søgsmål, der behandles ved Forbundsforfatningsdomstolen (Bundesverfassungsgericht) (i henhold til § 34 i lov om Forbundsforfatningsdomstolen (Bundesverfassungsgerichtsgesetzes)). Der stilles kun krav om brug af advokat (Rechtsanwalt), hvis der afholdes et retsmøde (§ 22 i lov om Forbundsforfatningsdomstolen). Tidspunkt i en grundlovssag, hvor sagens parter skal betale faste omkostninger Medmindre andet aftales, skal sagførerens salær i princippet betales efter sagens forberedelse. Sagføreren har dog ikke en ved lov fastsat ret til et forskud. Pligt for advokater og andre partsrepræsentanter til at oplyse herom på forhåndParternes rettigheder og forpligtelserSagføreren har pligt til at give sin klient udførlig information og rådgivning og skal foreslå klienten den sikreste og mindst risikable måde at nå det ønskede mål på. Sagføreren skal også gøre opmærksom på eventuelle risici i forbindelse med sagen, således at klienten kan træffe en kvalificeret beslutning. Omfanget af disse oplysninger afhænger af sagførerens skøn over, hvad klienten har brug for at vide. Sagføreren skal besvare klientens spørgsmål ærligt og fuldstændigt. Før sagen skal behandles i retten, skal sagføreren gøre rede for muligheder og risici ved at anlægge sagen, herunder eventuelle omkostningsrisici og mulighederne for at få medhold. Sagføreren har især pligt til at informere klienten i bestemte situationer:
OmkostningskilderHvor kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Tyskland?Lovteksterne vedrørende omkostninger kan fås i boghandler, og de seneste udgaver kan gratis hentes via internettet. På hvilke sprog kan jeg finde oplysninger om omkostningskilder i Tyskland?Oplysningerne er tilgængelige på tysk. Hvor kan jeg finde oplysninger om mediation/mægling?Du kan finde generelle oplysninger på webstedet for Forbundsjustitsministeriet (Bundesministerium der Justiz). Forbundssammenslutninger og andre organisationer, der tilbyder mediation (ikkeudtømmende liste):
Mæglingsorganer (ikke-udtømmende liste):
Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger om omkostninger?Websteder med oplysninger om omkostningerDe seneste udgaver af lovene er tilgængelige på forbundsjustitsministeriets officielle websted. De forskellige love om omkostninger kan hentes ved at aktivere den relevante forkortelse (GKG, FamGKG, GvKostG og RVG). Hvor kan jeg finde oplysninger om de forskellige procedurers gennemsnitlige varighed?Det tyske statistikkontor (Statistisches Bundesamt) udsender årligt en række statistiske publikationer om retspleje. Serie 10, underserie 2.1, indeholder f.eks. data om længden af civile søgsmål i Tyskland opdelt efter delstats- og højeste delstatsret (Land- og Oberlandesgericht). Der er også data for underretter (Amtsgerichte) og delstatsretter (Landgerichte) på den ene side og fra den højeste delstatsret (Oberlandesgerichte) på den anden samt for søgsmål anlagt ved retter i første og anden instans. Serien indeholder ikke statistik over, hvor længe behandlingen af de forskellig sagstyper varer. Hvor kan jeg finde oplysninger om en bestemt procedures gennemsnitlige samlede omkostninger?Der findes bøger med tabeller over de gennemsnitlige omkostninger til civilsager. MerværdiafgiftHvor finder jeg disse oplysninger? Hvad er de gældende satser?Domstole og fogeder er ikke momspligtige. Merværdiafgiften for sagførere er 19 % og er ikke inkluderet i deres salær. Den opkræves særskilt som en udgift. RetshjælpGældende indkomstgrænse på det civilretlige områdeTildeling af retshjælp afhænger af indkomstgrænser. Disse grænser er fleksible og fastlægges dels i forhold til de forventede sagsomkostninger, dels til sagsøgers sociale situation (underholdsbidrag, boligudgifter o.l.). Afhængigt af sagsøgers indkomstniveau kan der tildeles fuld retshjælp uden tilbagebetalingspligt eller alternativt med pligt til at betale den tilbage i rater. Forbundsjustitsministeriet har udarbejdet en supplerende brochure med titlen "Juridisk rådgivning og retshjælp" (Beratungshilfe und Prozesskostenhilfe), der giver svar på de hyppigst stillede spørgsmål, også om personlige forhold. Desuden indeholder den en række eksempler. Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for tiltalteDer findes ingen indkomstgrænser for mistænkte eller tiltalte. Her er retshjælpen underlagt andre kriterier. Gældende indkomstgrænse på det strafferetlige område for ofreTildeling af retshjælp er underlagt indkomstgrænser. Disse grænser er fleksible og fastlægges i forhold til de forventede sagsomkostninger og til sagsøgers sociale situation (underholdsbidrag, boligudgifter o.l.). Der kan også ydes retshjælp, som senere skal tilbagebetales i rater. Andre betingelser for formidling af retshjælp til ofreOfre for visse typer alvorlig kriminalitet kan ansøge om at få udpeget en gratis juridisk rådgiver uanset deres økonomiske forhold. Andre betingelser for formidling af retshjælp til tiltalteRetshjælp til mistænkte/tiltalte (beskikkelse af forsvarsadvokat) er ikke underlagt indkomstgrænser, men derimod nogle juridiske betingelser. Disse er primært relateret til forbrydelsens alvor, risikoen for bestemte retlige følger (såsom at få forbud mod at udøve et erhverv eller blive indlagt på et psykiatrisk eller neurologisk hospital), om tiltalte er tilbageholdt eller i sikkerhedsforvaring, om den forrige forsvarsadvokat er blevet suspenderet, hvor kompliceret den faktiske situation og den retlige kontekst er, eller om tiltalte er ude af stand til at forsvare sig selv. Omkostningsfrie retssagerI henhold til § 183 i lov om socialsikringsretter (Sozialgerichtsgesetz, SGG) er der ingen omkostninger for personer, der er berettiget til støtte, i forbindelse med sagsanlæg ved denne ret (f.eks. forsikrede, personer, der modtager socialydelser såsom efterladteydelse, handicapydelse og ydelser til disses efterladte, forudsat at de er involveret i sagen i deres respektive egenskab af sagsøger eller sagsøgt). Sagsøgere og sagsøgte i sager anlagt ved en socialsikringsret, som ikke er omfattet af disse kategorier, skal betale et fast gebyr i overensstemmelse med § 184 i lov om socialsikringsretter (150 EUR for sager anlagt ved socialsikringsretter (Sozialgerichte), 225 EUR for sager anlagt ved en delstatssocialsikringsret (Landessozialgerichte), og 300 EUR for sager anlagt ved forbundssocialsikringsretten (Bundessozialgericht)). Ifølge § 197a i lov om socialsikringsretter kan der gøres undtagelse fra disse særbestemmelser, således at omkostninger, der normalt betales i henhold til lov om retsgebyrer, også kan gælde for sager anlagt for socialsikringsretterne, hvis hverken sagsøger eller sagsøgte i en sag er omfattet af de personkategorier, der er anført i § 183 i lov om socialsikringsretter. Følgende gælder i straffesager: Hvis tiltalte frifindes, eller der ikke rejses tiltale, eller retssagen mod tiltalte er afsluttet, skal de omkostninger (retsgebyrer o.l.) og udgifter, som sagsøgte nødvendigvis har afholdt, i princippet betales af det offentlige. Hvornår skal den tabende part betale den vindende parts omkostninger?Den tabende part skal betale den anden parts omkostninger, i det omfang disse omkostninger var nødvendige for at sikre en korrekt afgørelse af tvisten. Det vil sige det lovpligtige advokatsalær og den anden parts rejseudgifter, herunder tabt arbejdsfortjeneste på grund af tilstedeværelse i retten. Honorarer til sagkyndigeSagkyndige, der indkaldes af retten, får timebetaling, som er fastlagt ved lov, og som parterne skal betale som en del af sagsomkostningerne. Omkostninger til en sagkyndig, der indkaldes privat af en part i forbindelse med sagens forberedelse, indgår ikke i det retsgebyr, der kræves tilbagebetalt ved dom. Disse omkostninger skal derfor opkræves særskilt. Hvis parten har indkaldt en sagkyndig som rådgiver under tvisten, afhænger godtgørelsen af, om dette var nødvendigt i den pågældende sag. Omkostninger til en sagkyndig, som retten indkalder som vidne, betales af den tabende part eller af begge parter, hvis parterne kun har fået delvist medhold, idet de så skal betale deres egen andel af omkostningerne i forhold til, i hvilken grad de har vundet eller tabt sagen. Oversætter- og tolkehonorarerTolke og oversættere, der hyres af retten, honoreres i henhold til bestemmelserne i lov om retlige godtgørelser (Justizvergütungs- und -entschädigungsgesetz, JVEG). Honoraret betales af parterne som retsgebyr. Tolke aflønnes med timeløn, og oversættere får en linjetakst. I straffesager betaler det offentlige normalt tolke- og oversættelseshonorarer for sagsøgte eller interesserede parter, hvis dette er nødvendigt for forsvaret eller beskyttelse af proceduremæssige rettigheder. Relevante linksForbundsrepublikkens justitsministerium Den tyske advokatsammenslutnings mediationsafdeling Forbundsrepublikkens familiemediationssammenslutning Forbundsrepublikkens mediationssammenslutning Forbundsrepublikkens mediationssammenslutning for erhverv og arbejdsmiljø Ombudsmand for offentlige banker Ombudsmand for den tyske andelsbankkoncern Ombudsmand for private byggesparekasser Ombudsmand for regionale byggesparekasser Online forligstjeneste for internethandelstvister Rådgivende udvalg og forligsorganer for tvister med læger Forligsorgan for transport i NRW Ombudsmand for private sundhedsforsikringer Forligsorgan for Forbundsrepublikkens sammenslutning af bedemænd Forligsorgan for Forbundsrepublikkens netværksagentur Ombudsmand for tvister vedrørende fast ejendom Forligsinstans for salærer og honorarer Den tyske forening af motorejere Relevante dokumenterTysk undersøgelsesrapport om gennemsigtighed af omkostninger
De nationale sprogudgaver af denne side vedligeholdes af de respektive EU-lande. Oversættelserne er lavet af Europa-Kommissionen. Eventuelle ændringer af originalen, som de kompetente nationale myndigheder har lavet, er muligvis ikke gengivet i oversættelserne. Europa-Kommissionen påtager sig ingen form for ansvar for oplysninger eller data, der optræder i nærværende dokument, eller hvortil der henvises heri. Med hensyn til de ophavsretlige regler i den medlemsstat, der er ansvarlig for nærværende side, henvises der til den juridiske meddelelse.
Sidste
opdatering:
05/07/2010
|
|||
|
|||