Lovforslagets
almindelige bemærkninger
" ....3.
Udvidet
straffelovsbestemmelse
om overtrædelse af
våbenlovgivningen
3.1.
Gældende ret
3.1.1. Våbenlovens
§ 10 og straffelovens
§ 192 a
Overtrædelser af
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer
(herefter
»våbenlovgivningen«)
straffes enten efter
våbenlovens § 10, i
medfør af våbenlovens
§ 10 eller – hvis der er
tale om grovere
overtrædelser – efter
straffelovens § 192 a.
Hvilken bestemmelse en
våbenlovsovertrædelse
skal straffes efter
afhænger bl.a. af
våbnets art, og om et
skydevåben er opbevaret
på bopælen eller er
båret på et offentligt
tilgængeligt sted.
Hvis
en overtrædelse af
våbenloven skal straffes
efter
våbenlovens § 10,
følger det af stk. 1 i
den nævnte bestemmelse,
at straffen er bøde,
fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende
omstændigheder fængsel
indtil 2 år. Består
overtrædelsen af
våbenloven i besiddelse
af (et ulovligt)
skydevåben under særlig
skærpende
omstændigheder, herunder
flere tilfælde af
besiddelse af
skydevåben, er straffen
fængsel indtil 2 år, jf.
våbenlovens § 10,
stk. 2. Er der tale om
ulovlig besiddelse af
visse knive på
offentligt tilgængelige
steder mv., er straffen
fængsel indtil 2 år,
under særlig formildende
omstændigheder dog bøde,
jf. våbenlovens § 10,
stk. 3. Foreligger der
en overtrædelse af
forskrifter udfærdiget
efter loven, kan der i
forskrifterne være
fastsat straf af bøde,
fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende
omstændigheder fængsel
indtil 2 år for
overtrædelsen, jf. § 10
stk. 4.
Som
nævnt kan en
overtrædelse af
våbenlovgivningen være
omfattet af
straffelovens § 192 a.
Hvis en overtrædelse af
våbenlovgivningen sker
ved, at et skydevåben
under særlig skærpende
omstændigheder besiddes,
bæres eller anvendes på
et offentligt
tilgængeligt sted, er
straffen fængsel indtil
4 år, jf. straffelovens
§ 192 a, stk. 1. Er der
tale om en overtrædelse
af våbenlovgivningen,
hvor der indføres,
udføres, transporteres,
erhverves, overdrages,
besiddes, bæres,
anvendes, tilvirkes,
udvikles eller med
henblik på udvikling
forskes i våben eller
eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter (f.eks.
maskingeværer) er egnet
til at forvolde
betydelig skade, jf.
straffelovens § 192 a,
stk. 2, er straffen
fængsel indtil 6 år.
3.1.2. Besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængeligt sted
Det
følger af straffelovens
§ 192 a, stk. 1, der
blev indsat ved lov nr.
500 af 17. juni 2008 om
ændring af straffeloven,
retsplejeloven,
våbenloven og lov om
fuldbyrdelse af straf
m.v. (Styrkelse af
indsatsen mod ulovlige
skydevåben og knive på
offentligt tilgængelige
steder), at ulovlig
besiddelse mv. af
skydevåben under særlig
skærpende omstændigheder
på
offentligt tilgængelige
steder skal
straffes efter den
nævnte bestemmelse, der
som anført under pkt.
3.1.1 har en
strafferamme på fængsel
indtil 4 år.
Det
fremgår af lovens
forarbejder, jf.
Folketingstidende
2007-08, 2. samling,
Tillæg A, side 5984, at
der med betingelsen om,
at der skal være tale om
besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder,
først og fremmest sigtes
til det medtagne
skydevåbens farlighed.
Det er hermed forudsat,
at (ulovlig) besiddelse
mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige
steder som udgangspunkt
er omfattet af § 192 a,
stk. 1, medmindre der er
tale om mindre farlige
skydevåben, som det
alene er forbudt at
besidde for personer
under 18 år, jf.
våbenlovens § 1, stk. 2,
litra a, jf. § 2,
stk. 1, 2. pkt. (som
udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset
fra armbrøster og
slangebøsser).
Udgangspunktet er
således, at besiddelse
mv. af skydevåben på et
offentligt tilgængeligt
sted, skal straffes
efter § 192 a, stk. 1, i
straffeloven, og ikke
(længere) efter
våbenlovens § 10,
stk. 2.
Det
fremgår dog af
forarbejderne til lov
nr. 500 af 17. juni
2008, jf.
Folketingstidende
2007-08, 2. samling,
Tillæg A, side 5985, at
der gælder nogle enkelte
undtagelser fra det
nævnte udgangspunkt.
Udover at
mindre farlige
skydevåben
(f.eks. luft- og
fjederbøsser) som nævnt
ikke bedømmes efter
straffelovens § 192 a,
stk. 1, kan der i
forbindelse med
besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
foreligge
specielle konkrete
omstændigheder,
der indebærer, at
besiddelsen mv. af
skydevåbnet ikke kan
anses for særlig
skærpende, og hvor der
derfor ikke er grundlag
for at henføre forholdet
under straffelovens
§ 192 a, stk. 1. I
forarbejderne nævnes som
eksempel den situation,
hvor en person
transporterer våbnet for
en anden, som har
våbentilladelse, f.eks.
et medlem af en
skytteforening, som
efter skydetræning har
et hastende ærinde og
derfor beder et
familiemedlem, som ikke
har våbentilladelse, om
at transportere våbnet
til bopælen.
Herudover nævnes det, at
tilfælde, hvor en person
har tilladelse til at
besidde et skydevåben,
men besidder det på et
offentligt tilgængeligt
sted under
omstændigheder, der er i
strid med tilladelsen, i
almindelighed heller
ikke skal henføres under
§ 192 a, stk. 1. Som
eksempel herpå nævnes
det tilfælde, at et
medlem af en
skytteforening, som har
tilladelse til at
transportere våbnet
mellem hjemmet og
skydebanen, efter et
besøg på skydebanen
under undskyldelige
omstændigheder medtager
våbnet under et ærinde i
byen, hvor der i øvrigt
ikke er grund til at
antage, at den
pågældende kan tænkes at
bruge våbnet uden for
foreningen. Sådanne
tilfælde skal derimod
bedømmes efter
våbenlovens § 10,
stk. 1.
3.1.3. Besiddelse mv. af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
Som
det fremgår af pkt.
3.1.2 skal ulovlig
besiddelse af skydevåben
på offentligt
tilgængelige steder,
bortset fra ulovlig
besiddelse af mindre
farlige skydevåben
(f.eks. luft- og
fjederbøsser), som
udgangspunkt straffes
efter straffelovens
§ 192 a, stk. 1. Dette
indebærer, at
våbenlovens § 10,
stk. 2, hvorefter
ulovlig besiddelse af
skydevåben under særlig
skærpende
omstændigheder, herunder
flere tilfælde af
besiddelse af
skydevåben, skal
straffes med fængsel
indtil 2 år, ikke
længere omfatter
besiddelse af ulovlige
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder. Derimod
omfatter bestemmelsen
ulovlig besiddelse af
skydevåben på bopælen og
andre
ikke offentligt
tilgængelige steder
(f.eks. i en klub eller
lignende) under særlig
skærpende
omstændigheder.
Ulovlig besiddelse af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder vil
blive betragtet
som
særlig skærpende
omstændigheder –
og således henføres
under våbenlovens § 10,
stk. 2 – bl.a.,
hvis der er tale
om besiddelse af flere
våben (især hvis der er
tale om særligt farlige
våben som f.eks.
pistoler eller
halvautomatiske rifler),
hvis våbenet
besiddes på
tilholdssteder for
rockergrupper eller hos
personer med tilknytning
til rockermiljøet, så
der er risiko for, at
våbenet vil blive
anvendt i f.eks. opgør
mellem forskellige
grupper,
hvis besidderen
har skaffet sig våbnene
på strafbar vis, f.eks.
ved tyveri eller hæleri,
eller
hvis der er tale
om gentagelsestilfælde.
Ulovlig besiddelse af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
uden særlig skærpende
omstændigheder
straffes efter
våbenlovens § 10,
stk. 1. Det kan f.eks.
være personer uden
kriminel baggrund i
øvrigt, der igennem en
længere årrække i strid
med våbenlovgivningen
har haft et skydevåben
liggende ubenyttet og
måske glemt på bopælen –
f.eks. personer, som har
arvet et våben.
3.1.4. Besiddelse mv. af
særdeles farlige våben
og eksplosivstoffer
Den
nuværende bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2, om ulovlig
besiddelse mv. af
særdeles farlige våben,
der ved lov nr. 378 af
6. juni 2002 om ændring
af bl.a. straffeloven
fik forhøjet
strafferammen fra
fængsel indtil 4 år til
fængsel indtil 6 år,
blev med en anden
formulering sat ind i
straffeloven som § 192 a
ved nr. lov nr. 411 af
10. juni 1997 om ændring
af straffeloven,
retsplejeloven og
våbenloven (Styrkelse af
politiets muligheder for
at efterforske alvorlig
kriminalitet,
konfiskation, øget
vidnebeskyttelse og
skærpelse af straffen
for våbenbesiddelse
mv.).
Bestemmelsen indebærer,
at besiddelse mv. af
særdeles farlige våben
skal henføres under
§ 192 a, stk. 2, uanset
om det pågældende våben
besiddes på et
offentligt tilgængeligt
sted, på bopælen eller
et andet ikke offentligt
tilgængelige sted.
Bestemmelsen forudsættes
efter forarbejderne, jf.
Folketingstidende
1996-97, Tillæg A, side
2512, at finde
anvendelse på våben, som
typisk har karakter af
egentligt krigsmateriel,
og som ikke lovligt kan
besiddes af andre end
militæret, herunder
hjemmeværnet. Som
eksempler nævnes
panserværnsraketter,
morterer, håndgranater,
bomber, miner og
automatiske skydevåben,
herunder maskinpistoler
og maskingeværer.
Afgrænsningen mellem
særdeles farlige
skydevåben efter § 192
a, stk. 2, og andre
skydevåben fastsættes i
forarbejderne således,
at automatiske
skydevåben omfattes af
bestemmelsen, mens det
ikke gælder
halvautomatiske,
repetervåben og
enkeltskudsvåben.
Også
besiddelse af
eksplosivstoffer
kan efter
omstændighederne være
omfattet af
straffelovens § 192 a,
stk. 2, hvis der er tale
om stoffer i en sådan
mængde og af en sådan
farlighed, at det vil
kunne bruges til at
forvolde betydelig
skade, jf.
Folketingstidende
1996-97, Tillæg A, side
2513. Der skal efter
forarbejderne endvidere
lægges vægt på de
konkrete omstændigheder
omkring besiddelsen af
stofferne, herunder
f.eks. om der er tale om
personer med tilknytning
til rockermiljøet,
således at der er risiko
for, at stofferne vil
blive anvendt til angreb
mod beboede bygninger.
Det er ikke afgørende om
de, der besidder
eksplosivstofferne
samtidig er i besiddelse
af detonatorer, men hvis
eksplosivstofferne er
anvendt til fremstilling
af bomber, vil de kunne
være omfattet af
bestemmelsen.
Hvis
besidderen af
eksplosivstofferne kan
sandsynliggøre, at
besiddelsen har et
lovligt formål, vil
straffelovens § 192 a,
stk. 2, ikke finde
anvendelse, jf.
Folketingstidende
1996-97, Tillæg A, side
2513. Som eksempel kan
nævnes en virksomhed,
som besidder eller
anvender
eksplosivstoffer til et
i sig selv lovligt
formål, men som ikke har
den fornødne tilladelse
hertil. I sådanne
tilfælde vil der alene
kunne blive tale om
straf efter våbenloven.
Straffelovens § 192 a,
stk. 2, omfatter efter
vedtagelsen af lov nr.
378 af 6. juni 2002 om
ændring af bl.a.
straffeloven også
udvikling af og
forskning i faste
stoffer, væsker eller
luftarter, som ved
spredning virker
skadevoldende eller
irriterende. Endelig
omfatter bestemmelsen
efter vedtagelsen af lov
nr. 503 af 7. juni 2006
om ændring af
våbenloven, straffeloven
og krigsmaterielloven
også alle overtrædelser
af våbenlovens § 5,
stk. 1, vedrørende
masseødelæggelsesvåben,
bortset fra
fremføringsmidler til
kemiske, biologiske,
radiologiske og nukleare
våben samt midler til
sådanne
fremføringsmidler og
våben.
3.1.5. Strafudmålingen
3.1.5.1. Straffen for
besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængeligt sted
(straffelovens § 192 a,
stk. 1)
Indsættelsen af
straffelovens § 192 a,
stk. 1, ved lov nr. 500
af 17. juni 2008 indebar
en væsentlig skærpelse
af straffen for ulovlig
besiddelse af skydevåben
på offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder.
Det
forudsættes således i
forarbejderne, jf.
Folketingstidende
2007-08, 2. samling,
Tillæg A, side 5985, at
straffen for besiddelse
af skydevåben
med
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængelige
steder i
førstegangstilfælde
normalt vil være 6
måneders fængsel (mod 4
måneders fængsel
tidligere for
overtrædelse af
våbenlovens § 10,
stk. 2). I
gentagelsestilfælde,
herunder når der
foreligger flere forhold
til samtidig pådømmelse,
forudsættes straffen at
være 8-10 måneders
fængsel (mod 6-8
måneders fængsel
tidligere for
overtrædelse af
våbenlovens § 10,
stk. 2).
Ved
besiddelse af skydevåben
uden tilhørende
ammunition på
offentligt tilgængelige
steder forudsættes det i
forarbejderne, at
straffen i
førstegangstilfælde
fremover normalt vil
være 4 måneders fængsel.
I gentagelsestilfælde,
herunder når der
foreligger flere forhold
til samtidig pådømmelse,
forudsættes straffen at
være 6-8 måneders
fængsel.
Hvis
der herudover foreligger
yderligere skærpende
omstændigheder,
f.eks. såfremt
skydevåbenet bæres i
forbindelse med et
indbrud eller
brugstyveri af en bil
eller anvendes til
trusler, hvor der kan
være særlig fare for, at
våbnet anvendes,
afhænger straffen for
våbenbesiddelsen af
karakteren af de
forhold, hvorunder
våbnet er båret, men det
forudsættes i
forarbejderne, at der i
sådanne tilfælde bliver
tale om en straf for
våbenbesiddelsen, der
ligger noget over de
angivne strafniveauer.
Såfremt skydevåbnet ikke
blot har været i
gerningsmandens
besiddelse, men også har
været
affyret på offentligt
tilgængeligt sted,
men uden konkret at have
medført fare for andre
menneskers liv eller
førlighed, forudsættes
straffen efter
forarbejderne at være
noget over de ovennævnte
6 måneders fængsel i
førstegangstilfælde.
Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis et
skydevåben affyres, hvor
der ikke er andre
mennesker til stede, som
kan blive ramt.
Hvis
affyringen af
skydevåbnet har
indebåret en
overtrædelse af
straffelovens § 252 om
fremkaldelse af
nærliggende fare for
andres liv eller
førlighed, straffes der
både for overtrædelse af
bestemmelsen i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, og straffelovens
§ 252. Det vil f.eks.
kunne være tilfældet,
hvis et skydevåben
affyres et sted, hvor en
eller flere personer
risikerer at blive ramt.
Den samlede
strafudmåling for
overtrædelse af både
straffelovens § 192 a,
stk. 1, og § 252 vil
efter forarbejderne i
sådanne tilfælde bero på
sagens konkrete
omstændigheder, herunder
bl.a. de nærmere
omstændigheder omkring
affyringen af våbnet og
den fare, der har været
for andre personers liv
eller førlighed. Det
forudsættes således også
i forarbejderne, at
straffen under alle
omstændigheder vil ligge
betydeligt over de 6
måneders fængsel, der
som nævnt forudsættes at
være straffen, hvor
skydevåbnet alene har
været i gerningsmandens
besiddelse (og ikke
affyret) på offentligt
tilgængeligt sted.
3.1.5.2. Straffen for
besiddelse mv. af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
(våbenlovens § 10)
Hensigten med
indførelsen af § 192 a,
stk. 1, i straffeloven
og den samtidige ændring
af § 10, stk. 2, i
våbenloven (ved lov nr.
500 af 17. juni 2008)
var alene at skærpe
straffen for ulovlig
besiddelse af skydevåben
på offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder. Derimod
var det ikke hensigten
at foretage ændringer af
straffen for
overtrædelser af
våbenloven ved
besiddelse mv. af
skydevåben
på
bopælen og andre ikke
offentligt tilgængelige
steder, jf.
Folketingstidende
2007-08, 2. samling,
Tillæg A, side 5986.
Ved
besiddelse mv. af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
uden særlig skærpende
omstændigheder er
udgangspunktet (fortsat)
bødestraf, jf.
våbenlovens § 10,
stk. 1. Det fremgår
således af forarbejderne
til lovændringen fra
1997, hvorved § 10,
stk. 2, blev indsat, at
det ikke er hensigten,
at personer uden
kriminel baggrund i
øvrigt, som igennem en
længere årrække i strid
med våbenloven har haft
et skydevåben liggende
ubenyttet og måske glemt
på bopælen, skal idømmes
frihedsstraf, jf.
Folketingstidende
1996-97, Tillæg A, side
2510. Der kan dog
idømmes frihedsstraf,
hvis opbevaringen af
våbnet har været
uforsvarlig, f.eks.
fordi våbenet er
opbevaret ladt eller
sammen med ammunition.
Det er
i de nævnte forarbejder
forudsat, at straffen
for besiddelse mv. af
skydevåben på ikke
offentligt tilgængelige
steder
under skærpende
omstændigheder
vil være fra 60 dages
til 4 måneders fængsel
afhængig af, om en eller
flere skærpende
omstændigheder er til
stede samtidig. I
gentagelsestilfælde, som
også skal betragtes som
særlig skærpende
omstændigheder,
forudsættes straffen at
være fra 3 til 6
måneders fængsel.
3.1.5.3. Straffen for
besiddelse mv. af
særdeles farlige våben
og eksplosivstoffer
Det er
i forarbejderne til
§ 192 a, stk. 2, jf.
Folketingstidende
1996-1997, Tillæg A,
side 2513, forudsat, at
straffen for
overtrædelse af
bestemmelsen som
udgangspunkt vil være
mindst 10-12 måneders
fængsel. Er våbnet
anvendt til f.eks.
trusler, jf.
straffelovens § 266,
bliver der tale om en
betydeligt højere straf.
Herudover er det i
tilfælde, hvor særdeles
farlige våben stjæles,
f.eks. ved indbrud i
forsvarets våbendepoter,
forudsat, at straffen
for den ulovlige
våbenbesiddelse vil
blive skærpet
betydeligt.
Den
forhøjelse af
bestemmelsens
strafferamme fra 4 til 6
års fængsel, som blev
gennemført ved lov nr.
378 af 6. juni 2002,
blev indført for, at
også de mest alvorlige
overtrædelser skulle
kunne rummes inden for
strafferammen.
Forarbejderne til denne
lov indeholder ikke
nogen bemærkninger om,
at det tidligere
forudsatte udgangspunkt
for strafudmålingen
(10-12 måneders fængsel)
skulle ændres. Det samme
gælder den senere
ændring af straffelovens
§ 192 a, stk. 2, og
indsættelsen af § 192 a,
stk. 1, der blev
foretaget ved lov nr.
500 af 17. juni 2008.
3.2 Lovforslagets
udformning
3.2.1. Som det
fremgår af pkt. 1.1
ovenfor, har der siden
sensommeren 2008 navnlig
i hovedstadsområdet
bl.a. været en række
voldsomme skudepisoder
på offentligt
tilgængelige steder,
hvor bl.a.
udenforstående personer
uden tilknytning til det
verserende bande- og
rockerrelaterede
konflikter er blevet
ramt af skud.
Det er
Rigspolitiets vurdering,
at der er en betydelig
mængde skydevåben i
omløb blandt kriminelle
grupper og netværk, og
at der har været en øget
anvendelse af skydevåben
i forbindelse med
konfrontationer.
Politiet registrerede i
2008 i alt 167 episoder,
hvor skydevåben har
været anvendt i det
offentlige rum.
Rigspolitiet vurderer,
at personer fra rocker-
og bandemiljøet har
været involveret i en
betydelig del af disse
episoder.
Som
følge af optrapningen af
konflikterne i rocker-
og bandemiljøet
intensiverede politiet i
løbet af efteråret 2008
indsatsen mod
medlemmerne af
rockerklubberne og
banderne. Den
intensiverede indsats
indebar bl.a., at
politiet øgede
tilstedeværelsen i de
berørte områder, at der
i medfør af politiloven
blev indført
visitationszoner, at den
målrettede
efterforskning mod
medlemmerne blev
intensiveret, og at der
blev foretaget
systematiske
ransagninger efter
ulovlige våben og
narkotika.
Politiets visitationer
og ransagninger i
anledning af
konflikterne i rocker-
og bandemiljøet har i
2008 ført til
beslaglæggelse af mere
end 400 skydevåben,
hvoraf størstedelen er
pistoler og revolvere.
Der er tillige
beslaglagt et antal
automatvåben.
Rigspolitiet har pr. 16.
marts 2009 registreret i
alt 38 episoder i 2009,
hvor skydevåben har
været anvendt i det
offentlige rum.
Rigspolitiet vurderer,
at personer fra rocker-
og bandemiljøet har
været involveret i
mindst 14 af disse
episoder.
Endvidere er det
politiets erfaring, at
der foregår en ikke
ubetydelig ulovlig
indførsel af skydevåben
til Danmark fra en række
andre lande, herunder
navnlig fra lande
omkring Balkan. Den
ulovlige indførsel af
våben foregår typisk som
led i organiseret
kriminalitet og
indebærer bl.a., at
medlemmer af
rockergrupper og
bandegrupperinger har
adgang til ulovlige
skydevåben.
Herudover har politiet i
forbindelse med
visitationer af personer
i navnlig
hovedstadsområdet
konstateret, at personer
med formodet tilknytning
til rockergrupperne og
banderne i en række
tilfælde har været
bevæbnede med skarpladte
våben. Politiet har
endvidere i forbindelse
med visitationer
konstateret, at personer
med formodet tilknytning
til konflikterne på
rocker- og bandeområdet
ved antræffelsen har
båret skudsikre veste,
hvilket tyder på, at de
pågældende personer
regner med at kunne møde
modstandere i opgøret,
som er i besiddelse af
skydevåben.
Der
foregår således fortsat
mange grove
våbenlovsovertrædelser
trods skærpelsen af
straffen for besiddelse
mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige
steder, som trådte i
kraft i 2008. I
forbindelse med høringen
over et udkast til
lovforslaget er det
bl.a. blevet anført, at
det endnu er for tidligt
at vurdere, hvilken
præventiv effekt
strafskærpelsen fra 2008
vil få.
Navnlig den skærpede
situation med de
igangværende voldelige
konflikter med
tilknytning til rocker-
og bandemiljøet har
imidlertid skabt en
sådan trussel mod det
normale samfundsliv, at
der efter regeringens
opfattelse er behov for,
at samfundet træffer
meget skrappe
modforholdsregler med
henblik på at få bragt
de gentagne skyderier
mv. på åben gade til
ophør. Endvidere er det
regeringens opfattelse,
at der behov for, at
samfundet helt
utvetydigt slår fast –
også gennem det
strafferetlige værn – at
man ikke under nogen
omstændigheder vil
acceptere en udvikling,
hvor ulovlige skydevåben
mv. bliver almindeligt
»udstyr« for kriminelle
grupperinger.
Regeringen foreslår på
den baggrund for det
første, at strafferammen
for besiddelse mv. af
ulovlige skydevåben med
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængeligt
sted under særlig
skærpende omstændigheder
forhøjes til fængsel
indtil 6 år, og
regeringen foreslår
endvidere, at der for
sådanne
våbenlovsovertrædelser i
lyset af den aktuelle
situation indføres en
minimumsstraf på fængsel
i 1 år. Forslaget
omfatter også besiddelse
mv. på offentligt
tilgængeligt sted af
andre våben eller
eksplosivstoffer, når
våbnet eller
eksplosivstofferne på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade.
Regeringen bemærker, at
indførelse af
minimumsstraffe rejser
en række vanskelige
principielle spørgsmål,
som i de senere år også
har været debatteret i
Folketinget flere gange.
Der har endvidere i en
række tilfælde været
kritik af, at
Folketinget er gået
langt med hensyn til i
forarbejderne at normere
strafudmålingen i
typesituationer.
Regeringen vil på den
baggrund anmode
Straffelovrådet om
fremadrettet at vurdere
det principielle
spørgsmål om, på hvilken
måde lovgivers ønske om
at tilkendegive, hvordan
straffen for visse
lovovertrædelser bør
være i typesituationer,
mest hensigtsmæssigt kan
udtrykkes i lovgivningen
med respekt for
domstolenes rolle som
den dømmende magt, der
har den endelige
afgørelse om skyld og
straf i hver enkelt
konkrete sag.
Straffelovrådet vil i
den forbindelse også
skulle vurdere
spørgsmålet om
minimumsstraffe.
Det
foreslås for det andet,
at besiddelse mv. af
ulovlige skydevåben
generelt undergives en
strafferamme på fængsel
indtil 6 år, når der
foreligger særlig
skærpende
omstændigheder.
Begrundelsen herfor er
den potentielle fare
for, at våbnet vil blive
anvendt til fare for
menneskers liv eller
helbred. Det gælder,
uanset om
lovovertrædelsen begås
på offentligt
tilgængeligt sted eller
på bopælen eller andre
ikke offentligt
tilgængelige steder.
Skærpelsen af
strafferammen til
fængsel i indtil 6 år
foreslås således også at
omfatte besiddelse mv.
af ulovlige skydevåben
uden tilhørende
ammunition på offentligt
tilgængelige steder,
fordi også
ikke-skarpladte våben
vil kunne medvirke til,
at en konflikt optrappes
og udvikler sig
betydeligt mere
voldeligt, end det
ellers ville have været
tilfældet, hvis f.eks.
våbnet anvendes til
trusler eller lignende,
og hvis andre aktører i
konflikten også er i
besiddelse af våben.
Den
foreslåede skærpelse
omfatter desuden ulovlig
besiddelse mv. under
særlig skærpende
omstændigheder af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
(f.eks. en rockerborg
eller lignende), idet
tilstedeværelsen af
skydevåben også i
sådanne tilfælde kan
indebære en risiko for,
at de vil blive anvendt
til fare for andre, og
idet forekomsten af
våbenlagre mv. indebærer
en fare for yderligere
optrapning af
igangværende konflikter
mv. Det kan således ofte
være tilfældigt, om
politiet finder og
beslaglægger f.eks.
ulovlige skydevåben på
gaden eller på ikke
offentligt tilgængelige
steder – eventuelt i et
våbenlager. I begge
tilfælde vil der være en
øget risiko for, at
våbnene vil blive brugt.
Det samme gælder med
hensyn til ulovlig
indsmugling og handel
med skydevåben under
særlig skærpende
omstændigheder.
De
foreslåede skærpelser
vil gælde, uanset om
våbenlovsovertrædelsen
begås i forbindelse med
bandeopgør eller
lignende. Regeringen
lægger som ovenfor nævnt
vægt på, at der er tale
om forbrydelser, som
potentielt indebærer
betydelig fare for
menneskers liv eller
helbred, hvor der
normalt ikke vil være
nogen som helst
undskyldende
omstændigheder, og som
er uforenelige med
almindelige borgeres
ønske om at leve i et
fredeligt og trygt
samfund, hvor man ikke
skal være bange for at
blive et tilfældigt
skudoffer.
Det
foreslås at indsætte en
ændret bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, om besiddelse
mv. under særlig
skærpende omstændigheder
på offentligt
tilgængeligt sted af
ulovlige skydevåben med
tilhørende ammunition
eller andre våben eller
eksplosivstoffer, når
våbnet eller
eksplosivstofferne på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade. I disse
tilfælde skal
strafferammen efter
forslaget være
fængsel fra 1 år indtil
6 år. Det
foreslås således, at det
gældende strafmaksimum i
§ 192 a, stk. 1, om
besiddelse mv. af
skydevåben (med
tilhørende ammunition)
på offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder forhøjes
fra 4 års fængsel til 6
års fængsel, og at der
fastsættes en
minimumsstraf.
Endvidere foreslås det
at indsætte en
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2, om alle øvrige
overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder,
hvorefter der skal gælde
en strafferamme på
fængsel indtil 6 år.
Det vil bl.a. indebære,
at besiddelse mv. under
særlig skærpende
omstændigheder af
ulovlige skydevåben på
bopælen eller andre ikke
offentligt tilgængelige
steder samt ulovlig
indførsel af og handel
med skydevåben, som i
dag højst kan straffes
med fængsel i 2 år efter
våbenloven, vil blive
omfattet af en
strafferamme på fængsel
indtil 6 år.
Den
foreslåede strafferamme
på fængsel indtil 6 år
vil medføre, at der i
forbindelse med
efterforskning af alle
overtrædelser af
straffelovens § 192 a,
herunder bl.a. i sager
om indsmugling og handel
med skydevåben, bl.a.
bliver adgang til at
foretage indgreb i
meddelelseshemmeligheden
efter retsplejelovens
§ 781, stk. 1, nr. 3, og
mulighed for
varetægtsfængsling efter
retsplejelovens § 762,
stk. 2, nr. 1
(retshåndhævelsesarrest).
Samtidig foreslås
våbenlovens § 10,
stk. 2, om besiddelse af
skydevåben under særlig
skærpende omstændigheder
ophævet, jf. pkt. 3.3
nedenfor.
3.2.2. Den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, vil i givet fald
omfatte den, der
overtræder
våbenlovgivningen ved
under særlig skærpende
omstændigheder på
offentligt tilgængeligt
sted at besidde, bære
eller anvende skydevåben
med tilhørende
ammunition (nr. 1) eller
andre våben eller
eksplosivstoffer, når
våbnet eller
eksplosivstoffer på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade (nr. 2).
Hvorvidt
lovovertrædelsen med
skydevåben sker
under særlig skærpende
omstændigheder, afhænger
bl.a. af det pågældende
skydevåbens farlighed,
hvilket som hidtil
fastlægges med
udgangspunkt i
våbenlovgivningens
regulering af
skydevåben, som er
baseret på en generel
vurdering af våbnenes
farlighed. Det er
således forudsat, at
besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængeligt sted vil
være omfattet af den
foreslåede § 192 a,
stk. 1, nr. 1, medmindre
der er tale om
skydevåben, som det
alene er forbudt at
besidde for personer
under 18 år, jf.
våbenlovens § 1, stk. 2,
litra a, jf. § 2,
stk. 1, 2. pkt. (som
udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset
fra armbrøster og
slangebøsser).
Udgangspunktet vil
således være, at
besiddelse mv. af
skydevåben, der er
omfattet af det
generelle forbud i
våbenlovens § 1, stk. 1,
nr. 1, vil være omfattet
af forslaget til
straffelovens § 192 a,
stk. 1, nr. 1. Det er
forudsat, at dette
gælder, uanset om det
pågældende skydevåben er
i samlet eller adskilt
stand, hvis de adskilte
dele hurtigt og enkelt
kan samles til et
funktionsdygtigt
skydevåben.
»Skydevåben«
omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, nr. 1, vil både
kunne omfatte
skydevåben, der er
omfattet af den gældende
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1 (f.eks.
pistoler), og
skydevåben, der på grund
af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade, som i
dag er omfattet af
bestemmelsen i
straffelovens § 192 a,
stk. 2 (f.eks.
maskinpistoler).
Udtrykket
»med tilhørende
ammunition«
indebærer ligesom efter
gældende ret ikke et
krav om, at skydevåbnet
er skarpladt, men den,
der er i besiddelse mv.
af skydevåbnet, skal
samtidig være i
besiddelse af ammunition
på sin person, i en
medbragt taske, i det
køretøj, hvori den
pågældende antræffes,
eller på anden lignende
lettilgængelig måde.
Der
vil kunne forekomme
tilfælde, hvor
besiddelse mv. af de
omhandlede skydevåben på
offentligt tilgængeligt
sted – uanset våbnets
karakter, jf. ovenfor -
sker under
ikke særlig skærpende
omstændigheder,
således at det konkrete
forhold ikke skal
henføres under den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 1, nr. 1.
Det samme gælder efter
den gældende bestemmelse
i straffelovens § 192 a,
stk. 1, og der tilsigtes
ingen ændringer heri.
Som eksempel kan således
nævnes en situation,
hvor en person
transporterer våbnet for
en anden, som har
våbentilladelse, f.eks.
et medlem af en
skytteforening, som
efter skydetræning har
et hastende ærinde og
derfor beder et
familiemedlem, som ikke
har våbentilladelse, om
at transportere våbnet
til bopælen. Tilsvarende
vil tilfælde, hvor en
person har tilladelse
til at besidde et
skydevåben, men besidder
det på et offentligt
tilgængeligt sted under
omstændigheder, der er i
strid med tilladelsen, i
almindelighed heller
ikke skulle henføres
under den foreslåede
bestemmelse. Sådanne
tilfælde skal i stedet
bedømmes efter
våbenlovens § 10,
stk. 1.
Den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, nr. 2, omfatter
endvidere besiddelse mv.
af
andre våben end
skydevåben, der på grund
af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade.
Våbentyperne, der hermed
sigtes til, er de samme,
som er omfattet af den
gældende bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2, om
bl.a. våben af særdeles
farlig karakter (bortset
fra skydevåben), som på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade. Det vil
således typisk være
våben, som har karakter
af egentligt
krigsmateriel, og som
ikke lovligt kan
besiddes af andre end
militæret, herunder
hjemmeværnet. Som
eksempler kan nævnes
morterer, håndgranater,
bomber og miner.
Eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade,
kan efter
omstændighederne også
være omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 1, nr. 2.
Der sigtes hermed til de
samme typer
eksplosivstoffer, der i
dag er omfattet af den
gældende bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2.
Eksplosivstoffer vil
således kunne være
omfattet, hvis der er
tale om stoffer i en
sådan mængde og af en
sådan farlighed, at det
vil kunne bruges til at
forvolde betydelig
skade.
Begrebet
»offentligt tilgængeligt
sted« skal
ligesom efter gældende
ret forstås som steder,
hvortil der er
almindelig adgang,
herunder veje, parker,
offentlige
transportmidler,
restauranter,
forlystelsessteder og
offentlige kontorer.
Besiddelse mv. af
skydevåben i en bil, som
befinder sig på et
offentligt tilgængeligt
sted, er også omfattet
af begrebet.
3.2.3. Den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2, vil i givet fald
omfatte alle
overtrædelser af
våbenlovgivningen, der
begås under særlig
skærpende
omstændigheder, og som
ikke vil være omfattet
af det foreslåede stk. 1
om besiddelse af
skydevåben med
tilhørende ammunition
mv. på offentligt
tilgængeligt sted, jf.
ovenfor.
Den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2,
forudsættes således som
udgangspunkt at omfatte
overtrædelser af
våbenlovgivningen, der
angår
skydevåben afgrænset på
samme måde som i stk. 1,
nr. 1, når overtrædelsen
sker på offentligt
tilgængeligt sted uden
tilhørende ammunition.
På samme måde som nævnt
ovenfor vil gerningen
kunne begås under
konkrete omstændigheder,
hvor besiddelsen mv. af
skydevåbnet på
offentligt tilgængeligt
sted ikke kan anses for
at være sket under
særlig skærpende
omstændigheder, og i så
fald vil handlingen ikke
være omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2.
Den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2, vil
endvidere omfatte
ulovlig besiddelse mv.
af
skydevåben på bopælen og
andre ikke offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder. Den
foreslåede bestemmelse i
stk. 2 vil således
omfatte de overtrædelser
af våbenlovgivningen med
skydevåben under særlig
skærpende
omstændigheder, som i
dag er omfattet af
våbenlovens § 10,
stk. 2.
Ulovlig besiddelse mv.
af skydevåben på bopælen
og andre ikke offentligt
tilgængelige steder vil
ikke altid udgøre særlig
skærpende
omstændigheder. Det er
forudsat, at personer
uden kriminel baggrund i
øvrigt, som f.eks. har
arvet et skydevåben og
igennem en årrække i
strid med
våbenlovgivningen har
haft våbnet liggende
ubenyttet (måske glemt)
på bopælen, ikke vil
være omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a.
Det samme gælder for
personer uden kriminel
baggrund i øvrigt, der
har våbentilladelse
eller jagttegn, og blot
har glemt at forny
våbentilladelsen eller
jagttegnet inden for de
relevante frister.
Sådanne overtrædelser
vil i givet fald være
omfattet af våbenlovens
§ 10, stk. 1.
Den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2, vil – i
lighed med, hvad der i
dag følger af den
gældende bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2 – også
omfatte overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder i
tilfælde, hvor
lovovertrædelsen angår
andre våben (end
skydevåben) eller
eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter
er egnet til at forvolde
betydelig skade. De
særdeles farlige våben
og eksplosivstoffer, der
er omfattet af den
gældende straffelovs
§ 192 a, stk. 2, vil
således være omfattet af
den foreslåede § 192 a,
stk. 2, hvis de ikke er
omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
stk. 1.
Den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2, vil
også kunne omfatte
overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder, der
angår andre våben end
skydevåben eller
særdeles farlige våben
eller eksplosivstoffer.
Efter omstændighederne
vil f.eks. springknive,
springstiletter,
faldknive og
faldstiletter efter
våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1, nr. 3 og
4, kunne være omfattet.
Ved
vurderingen af, om der
foreligger særlig
skærpende
omstændigheder, bør der
som ovenfor nævnt først
og fremmest lægges vægt
på våbnets farlighed.
Herudover vil der bl.a.
kunne lægges vægt på,
hvilken mængde der
f.eks. indføres,
besiddes eller
overdrages, herunder om
der er tale om en mere
systematisk overtrædelse
af våbenlovgivningen,
hvor forholdet har
karakter af et illegalt
erhverv, om våben eller
eksplosivstoffer
opbevares eller anvendes
under sådanne forhold,
at der er en nærliggende
risiko for, at de vil
blive anvendt, herunder
i voldelige opgør mv.,
om våben eller
eksplosivstoffer er
skaffet illegalt, om
våben eller
eksplosivstoffer bæres i
forbindelse med indbrud
eller brugstyveri, og om
gerningsmanden tidligere
har begået tilsvarende
lovovertrædelser.
3.2.4.
Strafferammen i den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, er som ovenfor
nævnt fængsel i 1 år
indtil 6 år. For
lovovertrædelser, der er
omfattet af den gældende
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, om skydevåben på
offentligt tilgængeligt
sted, indebærer dette
både en væsentlig
forhøjelse af
strafferammen fra
fængsel i indtil 4 år
til fængsel indtil 6 år
og indførelse af en
minimumsstraf på fængsel
i 1 år. For
lovovertrædelser, der er
omfattet af den gældende
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2, vil den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 1, alene
indebære, at der
indføres en
minimumsstraf på fængsel
i 1 år, idet der
allerede i dag er en
strafferamme på fængsel
indtil 6 år for
lovovertrædelser
omfattet af den gældende
§ 192 a, stk. 2.
Med
den foreslåede
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1, lægges der op
til en væsentlig
skærpelse af straffen
for besiddelse mv. på
offentligt tilgængeligt
sted af skydevåben med
tilhørende ammunition
eller andre våben eller
eksplosivstoffer, hvis
våbnet eller
eksplosivstoffer på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade, under
særlig skærpende
omstændigheder.
Det
forudsættes, at straffen
for ulovlig besiddelse
mv. af
skydevåben med
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængeligt
sted som
udgangspunkt mindst
fordobles i forhold til
i dag. For ulovlig
besiddelse mv. af
skydevåben, der ikke på
grund af sin særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade, (f.eks.
enkeltskudsvåben), vil
det sige mindst 1 års
fængsel. Også i
gentagelsestilfælde
forudsættes der at ske
en fordobling af
straffen. Det betyder,
at straffen i
gentagelsestilfælde som
udgangspunkt forudsættes
fastsat fra fængsel i 1
år og 4 måneder til
fængsel i 1 år og 8
måneder.
Det
forudsættes endvidere,
at straffen for ulovlig
besiddelse mv. af
skydevåben med
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængeligt
sted, der på grund af
sin særdeles farlige
karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade
(f.eks. maskinpistoler)
som udgangspunkt
fordobles i forhold til
i dag. Det betyder, at
straffen for sådanne
førstegangsovertrædelser
forudsættes fastsat fra
fængsel i mindst 1 år og
8 måneder til fængsel i
2 år.
Ved
fastsættelsen af
straffen for ulovlig
besiddelse mv.
på
offentligt tilgængeligt
sted af andre våben end
skydevåben (f.eks.
håndgranater) eller
eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade
forudsættes det
ligeledes, at straffen
fordobles i forhold til
i dag. Det vil sige, at
straffen i sådanne
tilfælde også
forudsættes at være
fængsel i mellem mindst
1 år og 8 måneder og 2
år.
3.2.5.
Fastsættelse af straffen
for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2, vil afhænge af
de konkrete
omstændigheder, f.eks.
våbnets eller
eksplosivstoffets
farlighed, mængden af
våben eller
eksplosivstoffer, og
hvilke forhold våben
eller eksplosivstoffer
opbevares under.
Den
foreslåede bestemmelse i
§ 192 a, stk. 2,
indebærer en betydelig
forhøjelse af
strafferammen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder, idet
strafferammen for
besiddelse mv. af
skydevåben, der
tidligere ville være
omfattet af våbenlovens
§ 10, stk. 2, forhøjes
fra fængsel indtil 2 år
til fængsel indtil 6 år,
ligesom strafferammen
for besiddelse mv. af
skydevåben omfattet af
straffelovens § 192 a,
stk. 1, forhøjes fra
fængsel indtil 4 år til
fængsel indtil 6 år.
Strafferammen forhøjes
ikke for overtrædelser
af våbenlovgivningen,
der angår våben eller
eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter
indebærer en betydelig
fare, idet der allerede
i dag er fastsat en
strafferamme på fængsel
indtil 6 år for sådanne
våbenlovsovertrædelser,
jf. straffelovens § 192
a, stk. 2.
Straffen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder omfattet
af den foreslåede
bestemmelse i § 192 a,
stk. 2, herunder
våbenlovsovertrædelser,
der angår skydevåben,
forudsættes skærpet
betydeligt. Straffen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen, der
angår skydevåben,
forudsættes i den
forbindelse
fordoblet i forhold til
i dag. Det gælder
både for besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder og
på bopælen og andre ikke
offentligt tilgængelige
steder.
Ulovlig besiddelse mv.
af
andre skydevåben end
dem, der på grund af
deres særdeles farlige
karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade
(f.eks. en pistol) uden
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængeligt
sted forudsættes
som udgangspunkt
straffet med fængsel i 8
måneder. I
gentagelsestilfælde
forudsættes straffen som
udgangspunkt fastsat til
fængsel i fra 1 år til 1
år og 4 måneder. Ulovlig
besiddelse mv. af
skydevåben uden
tilhørende ammunition på
offentligt tilgængeligt
sted, der på grund af
deres særdeles farlige
karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade
(f.eks. en
maskinpistol),
forudsættes for så vidt
angår
førstegangsovertrædelser
som udgangspunkt
straffet med fængsel i
mindst fra 1 år og 8
måneder til 2 år.
Ulovlig besiddelse mv.
af
andre skydevåben end
dem, der på grund af
deres særdeles farlige
karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade
(f.eks. en pistol), på
bopælen og andre ikke
offentligt tilgængelige
steder
forudsættes som
udgangspunkt straffet
med fængsel i 4-8
måneder bl.a. afhængigt
af, om våbenet opbevares
med eller uden
ammunition, eller om
våbenet opbevares under
forhold, der i øvrigt
indebærer en nærliggende
fare for, at våbenet vil
blive brugt til fare for
andre. I
gentagelsestilfælde
forudsættes straffen som
udgangspunkt fastsat til
fængsel i 6-12 måneder.
Ulovlig besiddelse mv.
på bopælen af
skydevåben, der på grund
af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade,
forudsættes for så vidt
angår
førstegangsovertrædelser
som udgangspunkt
straffet med fængsel i
mindst fra 1 år og 8
måneder til 2 år.
Straffen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen, hvor
besiddelse mv. af
skydevåben ikke
sker under
særlig skærpende
omstændigheder og
dermed skal pådømmes
efter våbenlovens § 10,
stk. 1, forudsættes ikke
ændret ved den
foreslåede ændring af
straffelovens § 192 a. I
sådanne tilfælde er
udgangspunktet således
fortsat bødestraf.
3.2.6. Straffen
for organiseret
ulovlig indførsel
af bl.a. skydevåben bør
afspejle, at der er tale
om meget alvorlig
kriminalitet, og det
forudsættes, at der i
sager, hvor der
foreligger indsmugling,
fastsættes væsentligt
strengere straffe end de
oven for angivne
udgangspunkter for
strafudmålingen i sager
om ulovlig besiddelse
mv. af skydevåben.
Tilsvarende gør sig
gældende for organiseret
ulovlig handel med
våben. Det vil
sige, at straffen, hvis
der er tale om, at der
som led i ulovlig
indførsel eller ulovlig
handel med skydevåben,
sker en besiddelse mv.
af skydevåben på et
offentligt tilgængeligt
sted med tilhørende
ammunition, vil skulle
fastsættes væsentligt
over den straf på mindst
1 års fængsel, der
forudsættes udmålt i
forhold til
førstegangstilfælde af
besiddelse af skydevåben
med tilhørende
ammunition omfattet af
den foreslåede
bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 1. Hvis der derimod
er tale om, at der i de
omhandlede tilfælde
alene sker en besiddelse
mv. af skydevåben på
bopælen mv., hvorfra der
f.eks. drives handel med
ulovlige skydevåben, vil
der skulle fastsættes en
straf, der er væsentligt
over den straf på 4-8
måneder, der forudsættes
udmålt i forhold til
førstegangstilfælde af
besiddelse mv. af
skydevåben på bopælen
mv. omfattet af den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a,
stk. 2.
Straffen for at have
ulovlige våbenlagre
– det vil sige tilfælde,
hvor flere ulovlige
våben mv. opbevares det
samme sted – forudsættes
i lighed med det netop
anførte om ulovlig
indførsel af og ulovlig
handel med våben at
afspejle, at der er tale
om en meget alvorlig
lovovertrædelse. Der
forudsættes således også
i disse tilfælde fastsat
en væsentligt strengere
straf efter § 192 a,
stk. 1 eller 2, end de
oven for angivne
udgangspunkter for
straffastsættelsen ved
ulovlig besiddelse mv.
af skydevåben. Ved
strafudmålingen kan der
i øvrigt bl.a. lægges
vægt på våbnenes art (er
der tale om almindelige
skydevåben eller
maskinpistoler mv.) og
på antallet af de
opbevarede våben.
3.2.7.
Strafferammen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen, som
angår
våben og
eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles
farlige karakter er
egnet til at forvolde
betydelig skade,
som ikke er omfattet af
den foreslåede
bestemmelse i § 192 a,
stk. 1, foreslås ikke
hævet med lovforslaget,
som derfor fortsat vil
være fængsel indtil 6
år. Det forudsættes
imidlertid, at den
skærpede strafferamme
for andre overtrædelser
af våbenlovgivningen
under særlig skærpende
omstændigheder og de
forudsatte forhøjede
udgangspunkter for
straffastsættelsen i
disse tilfælde vil få en
afsmittende virkning på
fastsættelsen af
straffen for
overtrædelser, der angår
andre våben end
skydevåben (f.eks.
håndgranater) og
eksplosivstoffer af
særdeles farlig
karakter. Det
forudsættes således, at
straffen for
overtrædelser af
våbenlovgivningen, der
angår særdeles farlige
våben og
eksplosivstoffer,
ligeledes som
udgangspunkt vil blive
fordoblet i forhold til
i dag. Det vil sige, at
straffen for sådanne
førstegangsovertrædelser
forudsættes fastsat fra
fængsel i mindst 1 år og
8 måneder til fængsel i
2 år. Dette gælder
uanset, om de pågældende
våben eller
eksplosivstoffer
besiddes mv. på et
offentligt tilgængeligt
sted eller på et ikke
offentligt tilgængeligt
sted (f.eks. bopælen).
3.2.8. Har et
våben eller
eksplosivstof ikke blot
været i gerningsmandens
besiddelse, men også
været anvendt enten på
offentligt eller ikke
offentligt tilgængeligt
sted, forudsættes det,
at straffen som
udgangspunkt fastsættes
noget over de
strafpositioner, der er
angivet oven for under
pkt. 3.2.4 og 3.2.5. Der
kan således også
henvises til det, der
følger af gældende ret,
når skydevåben har været
affyret på offentligt
tilgængeligt sted, jf.
herom pkt. 3.1.5.1
ovenfor.
3.2.9.
Fastsættelsen af
straffen i sager om
overtrædelse af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder vil i
øvrigt fortsat bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde, og de angivne
strafniveauer vil kunne
fraviges i op- eller
nedadgående retning,
hvis der i den konkrete
sag er omstændigheder,
der taler herfor, jf.
dog ovenfor om den
foreslåede
minimumsstraf, som kun
kan fraviges i medfør af
den almindelige regel i
straffelovens § 83.
Straffelovens øvrige
almindelige regler om
straffens fastsættelse
vil således fortsat
finde anvendelse i sager
om overtrædelse af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder, herunder
straffelovens § 81 om
skærpende
omstændigheder, § 82 om
formildende
omstændigheder og § 83
om fastsættelse af
straffen under den
angivne strafferamme og
strafbortfald i særlige
tilfælde.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 6
(forslag til
straffelovens § 192 a),
og bemærkningerne
hertil.
3.3.
Våbenlovens § 10, stk. 2
Som
nævnt oven for under
pkt. 3.1.1 er besiddelse
af skydevåben på
offentligt tilgængelige
steder under særlig
skærpende omstændigheder
i dag omfattet af
straffelovens § 192 a,
stk. 1. Våbenlovens
§ 10, stk. 2, omfatter
derfor alene besiddelse
af skydevåben på bopælen
og andre ikke offentligt
tilgængelige steder
under særlig skærpende
omstændigheder.
Den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a
vil i givet fald omfatte
alle overtrædelser af
våbenlovgivningen under
særlig skærpende
omstændigheder, herunder
som udgangspunkt både
vedrørende skydevåben på
offentligt tilgængelige
steder, på bopælen og på
andre ikke offentligt
tilgængelige steder. Der
vil således i givet fald
ikke længere være noget
anvendelsesområde for
våbenlovens § 10,
stk. 2, og det foreslås
på den baggrund, at
bestemmelsen ophæves.
Der
henvises i øvrigt til
lovforslagets § 3, nr. 1
(forslag til våbenlovens
§ 10, stk. 2), og
bemærkningerne hertil.
...."
Bemærkninger til de
enkelte bestemmelser: