Til § 116§ 116 regulerer
sagens behandling i retten. Under pkt. 1
nedenfor redegøres for reglerne om,
hvorvidt sagen skal behandles på
skriftligt eller mundtligt grundlag.
Under pkt. 2 behandles spørgsmålet om,
hvem der har ansvaret for sagens
oplysning, og under pkt. 3 uddybes
reglerne om behandlingen af oplysninger,
der er undtaget fra aktindsigt under
Kriminalforsorgens sagsbehandling.
Endelig knyttes under pkt. 4 nogle
bemærkninger til spørgsmålet om kære af
rettens afgørelse vedrørende den dømtes
adgang til at gøre sig bekendt med
oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt.
1. Rådets forslag om skriftlig eller
mundtlig behandling
Efter § 116, stk. 1, 1. pkt.,
behandles sagen på skriftligt grundlag,
medmindre retten bestemmer andet.
Udgangspunktet er således skriftlig
behandling. Rådets lovudkast afviger
herved fra § 110, stk. 1, 2. pkt., i
arbejdsgruppens endelige lovudkast,
hvorefter retten kan bestemme, at sagen
skal behandles skriftligt, jf.
betænkningen, bd III, s. 674 og 746. I
arbejdsgruppens oprindelige lovudkast er
det derimod forudsat, at retten som
udgangspunkt skal træffe afgørelse
umiddelbart på grundlag af det
foreliggende skriftlige materiale, jf.
betænkningen, bd. I, s. 415 og 488.
Som det fremgår af afsnit 9.2. i
betænkningens kapitel 5 om klageregler
m.v., finder Straffelovrådet, at det bør
overlades til retten at træffe
bestemmelse om, hvorvidt en sag efter
sin karakter bør behandles mundtligt.
Der er efter rådets opfattelse grund til
at tro, at et stort antal sager allerede
ved modtagelsen vil være tilstrækkeligt
oplyst, således at retten i mange
tilfælde umiddelbart vil kunne træffe
afgørelse, efter at den dømte eller
dennes advokat i et skriftligt indlæg
har haft lejlighed til at udtale sig om
Kriminalforsorgens begrundelse for den
pågældende afgørelse.
Det er således rådets opfattelse, at
en meget stor del af de sager, der er
omfattet af klageordningen, efter deres
karakter vil være egnede til skriftlig
behandling. Med henblik på at opnå en
hurtig og ikke alt for ressourcekrævende
behandling af sagerne har rådet derfor
fundet det hensigtsmæssigt og
forsvarligt at foreslå, at sagerne, selv
om hovedprincippet i retsplejen er
mundtlighed, som udgangspunkt behandles
skriftligt, men således at retten - også
af egen drift - kan træffe bestemmelse
om mundtlig behandling.
2. Rådets forslag om ansvaret for
sagens oplysning
Efter § 116, stk. 1, 2. pkt., 1. led,
i rådets lovudkast kan retten stille
krav om tilvejebringelse af yderligere
oplysninger. Behandles sagen mundtligt,
træffer retten bestemmelse om afhøring
af den dømte og andre og om
tilvejebringelse af beviser i øvrigt,
ligesom retten indkalder parter og
vidner, jf. § 116, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Rådet forslag indebærer, at parterne
ikke på samme måde som i de almindelige
civile sager selv kan tilrettelægge
sagen og beslutte, hvilke oplysninger
der skal forelægges retten. Det påhviler
derimod retten at sikre, at de relevante
oplysninger tilvejebringes, således at
retten har et tilstrækkeligt grundlag
for at afgøre sagen.
3. Flertallets forslag om den dømtes
adgang til at gøre sig bekendt med
oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt
Som det fremgår af afsnit 9.2. i
betænkningens kapitel 5 om klageregler
m.v., bygger forslaget om den dømtes
adgang til oplysninger, der er undtaget
fra aktindsigt under Kriminalforsorgens
sagsbehandling, på en flertalsopfattelse
(Jacques Hermann, Torsten Hesselbjerg,
Kaspar Linkis, Annemette Møller,
Christian Trønning og Sven Ziegler) i
rådet. Et mindretal (Jørgen Bang og Vagn
Greve) fraråder at gennemføre ændringer
i de nugældende regler vedrørende
aktindsigt m.v.
3.1 Ved skriftlig behandling
Efter § 116, stk. 1, 2. pkt, 2. led,
skal retten, når sagen behandles
skriftligt, som led i sagens oplysning
træffe afgørelse om, i hvilket omfang
den dømte skal gøres bekendt med
oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt i medfør af
forvaltningslovens § 9, stk. 3, 2. pkt.,
eller § 15, stk. 1, nr. 3. Om
forvaltningslovens § 9, stk. 3, 2. pkt.,
henvises til § 1, nr. 1, i udkastet til
lov om ændring af forvaltningsloven, der
er optaget som bilag 1 til rådets
udtalelse om aktindsigt i sager om
straffuldbyrdelse. Udtalelsen er optaget
som bilag 3 til denne betænkning.
At den dømte ikke uden videre har
adgang til at gøre sig bekendt med
samtlige sagens oplysninger, når sagen
er indbragt for retten, er en fravigelse
fra de almindelige regler om
behandlingen af civile sager. Baggrunden
for bestemmelsen er imidlertid de
særlige hensyn, der gør sig gældende i
sager om straffuldbyrdelse. Uden den
pågældende bestemmelse ville den dømte
således ved at fremsætte anmodning om
domstolsprøvelse kunne gøre krav på at
blive gjort bekendt med oplysninger, som
Kriminalforsorgen med hjemmel i
forvaltningsloven har undtaget fra
partsaktindsigt, jf. herved afsnit 9.2.
i kapitel 5 om klageregler m.v.
§ 116, stk. 1, 2. pkt., 2. led,
indebærer, at retten skal foretage en
selvstændig vurdering af, om
domstolsprøvelsen lader sig gennemføre
på et forsvarligt grundlag, uden at den
dømte helt eller delvis gøres bekendt
med de oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt under Kriminalforsorgens
sagsbehandling.
Heri ligger bl.a., at retten, når en
sag undtagelsesvis må anses for omfattet
af den strafferetlige del af artikel 6 i
Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, må tage
stilling til, om en undladelse af at
gøre den dømte bekendt med de pågældende
oplysninger konkret vil være i strid med
artikel 6, jf. herved afsnit 9.2. i
kapitel 5 om klageregler m.v.
Også i de tilfælde, hvor sagen ikke
anses for omfattet af den strafferetlige
del af artikel 6, eller artikel 6 ikke
kan antages at være til hinder for, at
den dømte afskæres fra aktindsigt, skal
retten imidlertid vurdere, om
domstolsprøvelsen kan gennemføres på
forsvarligt grundlag, uden at den dømte
bliver gjort bekendt med oplysningerne.
I denne vurdering indgår bl.a. sagens
karakter. Sagens omstændigheder,
herunder om der foreligger modstridende
oplysninger, som det er af afgørende
betydning, at den dømte får lejlighed
til at imødegå under rettens prøvelse,
spiller også en væsentlig rolle. Som
nævnt ovenfor er der dog grund til at
tro, at et stort antal sager allerede
ved modtagelsen vil være tilstrækkeligt
oplyst, således at retten i mange
tilfælde umiddelbart vil kunne træffe
afgørelse, efter at den dømte eller
dennes advokat i et skriftligt indlæg
har haft lejlighed til at kommentere
Kriminalforsorgens begrundelse for den
pågældende afgørelse.
I de tilfælde, hvor retten i medfør
af § 116, stk. 1, 2. pkt., 2. led, har
bestemt, at den dømte ikke må gøres
bekendt med oplysninger i sagen, må den
advokat, der varetager den dømtes
interesser under sagen, jf. herved §
115, stk. 2, ikke videregive de
pågældende oplysninger til den dømte,
jf. § 116, stk. 4. Tilsidesættelse af
rettens bestemmelse vil være strafbar,
jf. retsplejelovens § 129 og
straffelovens § 152.
3.2. Ved mundtlig behandling
Finder retten, at der efter sagens
karakter og de foreliggende
omstændigheder er behov for, at sagen
behandles mundtligt, gælder i stedet §
116, stk. 2, 3. pkt., i rådets
lovudkast. (l op)
Det indebærer, at den dømte som
udgangspunkt skal gøres bekendt med alle
oplysninger i sagen. Efter denne
bestemmelse kan retten således kun, når
særlige omstændigheder taler for det,
bestemme, at den dømte ikke må overvære
bevisførelsen eller en del af denne. Den
pågældende skal i så fald som
udgangspunkt gøres bekendt med de
oplysninger, der er fremkommet under
bevisførelsen, inden sagen afgøres. Det
gælder dog ikke, hvis dette ville stride
mod de hensyn, der har ført til
udelukkelsen, jf. § 116, stk. 2, 4. pkt.
At betingelserne for at afskære den
dømte fra at gøre sig bekendt med
oplysninger, der er undtaget fra
aktindsigt, skærpes, når sagen behandles
mundtligt, skyldes, at det i disse
tilfælde har formodningen for sig, at
den dømte skal gøres bekendt med alle
oplysninger, for at retten kan træffe
afgørelse på et fyldestgørende grundlag.
Baggrunden for, at sagen behandles
mundtligt, kan f.eks. være, at der
foreligger modstridende oplysninger i
relation til det hændelsesforløb, der
har ført til Kriminalforsorgens
afgørelse. Under sådanne omstændigheder
kan det være af afgørende betydning
bl.a. for vurderingen af et vidnes
troværdighed, at den dømte får lejlighed
til personligt at imødegå de
foreliggende oplysninger.
Retten skal derfor foretage konkret
vurdering af, om de hensyn til f.eks.
beskyttelse af et vidne, der har
begrundet, at den dømte under
Kriminalforsorgens sagsbehandling er
nægtet aktindsigt, også under
domstolsprøvelsen er så tungtvejende, at
den dømte fortsat helt eller delvis skal
afskæres fra at gøre sig bekendt med
dem.
I de særlige tilfælde, hvor sagen må
anses for omfattet af den strafferetlige
del af artikel 6 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, må der
også tages stilling til, om en
undladelse af at gøre den dømte bekendt
med de omhandlede oplysninger konkret
vil være i strid med konventionens
artikel 6, jf. herved afsnit 9.2. i
kapitel 5 om klageregler m.v.
Også i de tilfælde, hvor sagen ikke
anses for omfattet af artikel 6, eller
artikel 6 ikke antages at være til
hinder for at undlade at gøre den dømte
bekendt med oplysningerne, må det
imidlertid vurderes, om
domstolsprøvelsen kan gennemføres på
forsvarligt grundlag uden den dømtes
kendskab til oplysningerne.
I vurderingen af, om der foreligger
sådanne særlige omstændigheder, at den
dømte skal afskæres fra at blive gjort
bekendt med de omhandlede oplysninger,
kan bl.a. indgå vidnets stilling. En
fængselsfunktionær må således som
udgangspunkt stå frem og vedstå de
iagttagelser, som den pågældende har
gjort i forbindelse med sit arbejde. Er
der tale om en medindsat, kan der dog
også være grund til at lade den dømte
overvære den medindsattes forklaring,
navnlig hvis der er grund til at tro, at
den medindsattes forklaring skyldes et
ønske om at hævne sig på den dømte.
I overvejelserne kan desuden indgå,
om der på tidspunktet for
domstolsprøvelsen verserer en straffesag
i anledning af det hændelsesforløb, som
har ført til den afgørelse, der prøves i
retten. F.eks. kan det forekomme, at den
dømte er sigtet eller tiltalt for
trusler eller vold samtidig med, at
Kriminalforsorgen har truffet afgørelse
om disciplinærstraf i anledning af det
passerede. I disse tilfælde vil den
dømte i sin egenskab af tiltalt senest
efter at have afgivet forklaring under
domstolsbehandlingen i straffesagen have
krav på at blive gjort bekendt med den
forurettedes forklaring, jf.
retsplejelovens § 748, stk. 6, sidste
pkt., og § 848.
I de tilfælde, hvor retten i medfør
af § 116, stk. 2, 3.-4. pkt., har
bestemt, at den dømte er afskåret fra at
gøre sig bekendt med de fremkomne
oplysninger, må advokaten ikke
videregive oplysningerne til den dømte,
jf. § 116, stk. 4. Tilsidesættelse af
rettens bestemmelse vil være strafbar,
jf. retsplejelovens § 129 og
straffelovens § 152.
4. Flertallets forslag om kære af
rettens afgørelse om den dømtes adgang
til at gøre sig bekendt med oplysninger,
der er undtaget fra aktindsigt
Efter § 116, stk. 3, træffes rettens
afgørelse om den dømtes adgang til at
gøre sig bekendt med alle oplysninger,
der fremkommer under sagens behandling,
efter anmodning ved kendelse, når den
påklagede afgørelse er omfattet af §
121, stk. 2.
Det indebærer, at retten i de
tilfælde, hvor der efter § 121, stk. 2,
er adgang til at kære til landsretten,
skal begrunde afgørelsen om den dømtes
adgang til at gøre sig bekendt med alle
oplysninger i sagen, jf. retsplejelovens
§ 218, stk. 1, 1. pkt., således at
parten kan tage stilling til, om der er
grundlag for at kære den pågældende
afgørelse.