Lovforslag nr. 171 fremsat den
28. marts 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring
af straffeloven, retsplejeloven,
våbenloven og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrkelse af indsatsen mod
ulovlige skydevåben og knive på
offentligt tilgængelige steder)
§ 1
I
straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1260 af
23. oktober 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 114 a,
nr. 1 og
nr. 4-6
, ændres »192 a« til: »192 a,
stk. 2«.
2.
I § 192 a
indsættes som stk. 1:
»Den,
som besidder, bærer eller
anvender skydevåben i strid med
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer under særlig
skærpende omstændigheder,
straffes med fængsel indtil 4
år, når overtrædelsen sker på
offentligt tilgængeligt sted.«
Stk. 1 bliver herefter
stk. 2.
§ 2
I
retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1261 af
23. oktober 2007, som ændret ved
lov nr. 67 af 11. februar 2008,
foretages følgende ændring:
1.
I § 762,
stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »§ 134 a,«: »§ 192 a,
stk. 1,«.
§ 3
I lov om våben
og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1316 af
26. november 2007, foretages
følgende ændringer:
1.
I § 1,
stk. 2, indsættes efter
litra a som nyt litra:
»b)
kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben,«
Litra b-d bliver herefter
litra c-e.
2.
I § 2,
stk. 1, 2. pkt., ændres
»litra a og b« til: »litra a-c«.
3.
§ 10,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2
. Består overtrædelsen i
besiddelse af skydevåben under
særlig skærpende omstændigheder,
herunder gentagne tilfælde af
besiddelse af skydevåben, er
straffen fængsel indtil 2 år.«
4.
§ 10,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3
. Overtrædelse af § 4, stk. 1,
straffes med fængsel indtil 2
år, under særlig formildende
omstændigheder dog med bøde.«
§ 4
I lov om
fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3.
december 2007, foretages
følgende ændring:
1.
I § 78 a
indsættes som stk. 3:
»Stk. 3
. Tilladelse efter stk. 1, nr.
1, kan ikke meddeles personer,
der er idømt fængselsstraf i
indtil 14 dage for overtrædelse
af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, medmindre
straffen tillige er idømt for
overtrædelse af anden
lovgivning, og den eller de
skete overtrædelser af
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer ikke har været
af væsentlig betydning for
straffens længde.«
Stk. 3 bliver herefter
stk. 4.
§ 5
Loven
træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 6
Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Lovens § 1 kan dog ved
kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som
de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
|
Indledning
|
|
2.
|
Besiddelse af
skydevåben på
offentligt
tilgængelige
steder
|
|
|
2.1.
|
Gældende ret
|
|
|
2.2.
|
Lovforslagets
udformning
|
|
3.
|
Varetægtsfængsling
|
|
|
3.1.
|
Gældende ret
|
|
|
3.2.
|
Lovforslagets
udformning
|
|
4.
|
Besiddelse af
knive på
offentligt
tilgængelige
steder mv.
|
|
|
4.1.
|
Gældende ret
|
|
|
4.2
|
Lovforslagets
udformning
|
|
5.
|
Kulsyredrevne
hardball- og
paintballvåben
|
|
|
5.1.
|
Gældende ret
|
|
|
5.2.
|
Lovforslagets
udformning
|
|
6.
|
Fuldbyrdelse af
straf på bopælen
under intensiv
overvågning og
kontrol
(fodlænkeordningen)
|
|
|
6.1.
|
Gældende ret
|
|
|
6.2.
|
Lovforslagets
udformning
|
|
7.
|
Lovforslagets
økonomiske og
administrative
konsekvenser
|
|
8.
|
Hørte
myndigheder mv.
|
|
Indledning
1.1. Formålet
med lovforslaget er at styrke
indsatsen mod ulovlig besiddelse
af skydevåben og knive på
offentligt tilgængelige steder.
Det foreslås
at indsætte en ny bestemmelse i
straffeloven om ulovlig
besiddelse mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder
med en strafferamme på 4 års
fængsel, og der lægges i den
forbindelse op til en væsentlig
skærpelse af straffen i sådanne
sager.
Det foreslås
endvidere, at der bliver
mulighed for af hensyn til
retshåndhævelsen at
varetægtsfængsle i sager om
ulovlig besiddelse mv. af
skydevåben under særlig
skærpende omstændigheder på
offentligt tilgængelige steder.
Med henblik på
at skærpe straffen for ulovlig
besiddelse af knive på
offentligt tilgængelige steder
foreslås våbenloven ændret
således, at der i alle tilfælde
skal udmåles en frihedsstraf,
medmindre særlig formildende
omstændigheder begrunder en
bødestraf. Det foreslås
samtidig, at der ikke skal være
mulighed for at fuldbyrde en
idømt frihedsstraf på bopælen
under intensiv overvågning og
kontrol (såkaldt fodlænke) for
personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 14 dage
for overtrædelse af
våbenlovgivningen.
Endelig
indeholder lovforslaget en
våbenteknisk begrundet ændring
af våbenloven, som indebærer, at
kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben sidestilles med
luftdrevne hardball- og
paintballvåben. Begge disse
våbentyper vil således efter
forslaget kunne fremstilles og
indføres uden tilladelse, og
personer over 18 år vil kunne
erhverve, besidde, bære eller
anvende dem uden tilladelse.
1.2. Ud over
disse lovgivningsmæssige
initiativer har Rigspolitiet
allerede taget en række
initiativer med henblik på at
styrke indsatsen mod ulovlige
våben mv. Rigspolitiet har bl.a.
i november 2007 udsendt en
rundskrivelse til alle landets
politikredse om en intensivering
af indsatsen mod illegale
skydevåben i kriminelle miljøer,
hvor det bl.a. understreges, at
politikredsene som led i
Rigspolitiets strategi fra 2005
for en forstærket indsats mod de
kriminelle grupper, der begår
alvorligere kriminalitet, skal
gennemføre en systematisk
ordens- og kontrolmæssig indsats
og herunder foretage
visitationer og ransagninger med
henblik på beslaglæggelse af
våben. Strategien forudsætter,
at den retshåndhævende indsats
over for de nævnte grupper og
netværk, herunder særligt i
sager vedrørende ulovlig
besiddelse eller anvendelse af
skydevåben, er præget af
hurtighed og konsekvens, og at
sådanne sager skal søges fremmet
mest muligt.
Efter
politilovens § 6 kan politiet
beslutte, at der i områder, hvor
der vurderes at være en forøget
risiko for personfarlig
kriminalitet, i en vis periode
kan foretages stikprøvekontrol
af, om nogen besidder eller
bærer ulovlige våben på
offentligt tilgængeligt sted.
Etableringen af sådanne
visitationszoner har efter
Rigspolitiets opfattelse en
præventiv virkning, idet
kriminelle personer i videre
omfang end ellers undlader at
besidde våben, når de befinder
sig i de berørte områder. Det er
derfor Rigspolitiets opfattelse,
at politikredsene i videst
muligt omfang bør overveje
etablering af visitationszoner,
hvor det kan være relevant. Det
kan på denne baggrund forventes,
at politikredsene fremover vil
øge brugen af visitationszoner
og ved intensive
stikprøvekontroller sikre, at
zonerne får en reel effekt.
Politiet er
endvidere i gang med at
undersøge behovet og
mulighederne for med henblik på
at forebygge og opklare
kriminalitet at tv-overvåge
særligt udsatte områder.
Rigspolitiet har således bl.a. i
samarbejde med Nordjyllands
Politi besluttet at iværksætte
et forsøg med tv-overvågning af
Jomfru Ane Gade i Aalborg med
henblik på at afdække de
tekniske, juridiske,
politimæssige og økonomiske
forhold ved tv-overvågning af et
offentligt tilgængeligt område.
Der er endvidere som et led i
finanslovsaftalen afsat 5 mio.
kr. årligt i 2008 og 2009 til
opsætning af
tv-overvågningsudstyr på udsatte
steder.
Med henblik på
at sikre en særlig hurtig
sagsbehandling vil
Justitsministeriet efter
drøftelse med Rigspolitiet,
Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen
og Direktoratet for
Kriminalforsorgen endvidere tage
skridt til at udvide de
nuværende målsætninger for
sagsbehandlingstiderne i
voldssager ved politiet,
anklagemyndigheden, domstolene
og kriminalforsorgen til også at
omfatte sager om ulovlig
besiddelse af skydevåben og
knive på offentligt tilgængelige
steder. Målsætningerne bør efter
Justitsministeriets opfattelse
for politiet og
anklagemyndigheden omfatte
sager, hvor der forventes idømt
ubetinget fængsel, og for
domstolene sager, der afgøres
med ubetinget fængsel. Svarende
til, hvad der gælder for
målsætningerne i voldssager, bør
målsætningerne ikke gælde for
sager, der omfatter andre
lovovertrædelser af væsentlig
betydning for strafudmålingen.
Dette
indebærer for
politiet og
anklagemyndigheden, at
det samlede tidsforbrug fra
sagens start (gerningsmanden er
identificeret), og indtil sagen
indbringes for retten, ikke bør
overstige 30 dage. Målsætningen
for behandlingstiden ved
domstolene
bør være 37 dage. Heraf udgør
berammelsestiden, dvs. tiden fra
sagen modtages i retten, til
hovedforhandlingen kan indledes,
30 dage, mens der er afsat 7
dage til hovedforhandling og
domsafsigelse. For
strafafsoningen bør
målsætningen være, at afsoningen
for dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, iværksættes
senest 30 dage efter, at der
foreligger fuldbyrdelsesordre.
1.3.
Justitsministeriet vil i givet
fald, når de foreslåede
ændringer har været i kraft i
ca. 1 år, give Folketingets
Retsudvalg en orientering om
erfaringerne med anvendelsen af
de nye regler, herunder med
henblik på, om den foreslåede
begrænsning i brugen af
fodlænkeordningen ved helt korte
frihedsstraffe for overtrædelse
af våbenlovgivningen bør
opretholdes.
2.
Besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
2.1. Gældende ret
2.1.1. Efter
våbenlovens § 2, stk. 1, er det
forbudt uden tilladelse fra
justitsministeren ved
overdragelse at erhverve eller
at besidde, bære eller anvende
bl.a. skydevåben og ammunition
hertil.
Straffen for
overtrædelse af våbenloven er
bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2
år, jf. våbenlovens § 10,
stk. 1. Består overtrædelsen i
besiddelse af skydevåben under
særlig skærpende omstændigheder,
herunder besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder eller
gentagne tilfælde af besiddelse
af skydevåben, er straffen
fængsel indtil 2 år, jf. § 10,
stk. 2.
Våbenlovens
§ 10, stk. 2, blev indsat ved
lov nr. 411 af 10. juni 1997 om
ændring af straffeloven,
retsplejeloven og våbenloven
(Styrkelse af politiets
muligheder for at efterforske
alvorlig kriminalitet,
konfiskation, øget
vidnebeskyttelse og skærpelse af
straffen for våbenbesiddelse
mv.). Formålet med lovændringen
var hovedsageligt at skærpe
straffene i de tilfælde, hvor
skydevåben medbringes eller
opbevares under omstændigheder,
hvor der er en nærliggende
risiko for, at våbnene vil blive
anvendt til angreb eller forsvar
i f.eks. opgør mellem
forskellige rockergrupper.
Skærpelsen omfatter imidlertid
også personer uden tilknytning
til rockermiljøet.
Det fremgår af
forarbejderne til våbenlovens
§ 10, stk. 2, jf.
Folketingstidende 1996-97,
Tillæg A, side 2511, bl.a., at
straffen for besiddelse af
skydevåben
med tilhørende ammunition
på offentligt tilgængelige
steder i førstegangstilfælde
forudsættes at være mindst 4
måneders fængsel. Det er ikke et
krav, at våbnet er ladt, men
den, der er i besiddelse af
våbnet, skal samtidig være i
besiddelse af ammunition på sin
person, i en medbragt taske, i
det køretøj, hvori den
pågældende antræffes, eller på
lignende let tilgængelig måde. I
gentagelsestilfælde, herunder
når der foreligger flere forhold
til samtidig pådømmelse,
forudsættes straffen at være 6-8
måneders fængsel.
Det fremgår af
forarbejderne, at der herudover
f.eks. kan være tale om
besiddelse af skydevåben under
særlig skærpende omstændigheder,
hvis våbnet bæres under et
indbrud eller brugstyveri af en
bil, hvor der kan være fare for,
at våbnet anvendes. Anvendelse
af våbnet til at fremsætte
trusler, der er omfattet af
straffelovens § 266, er også en
særlig skærpende omstændighed.
Straffen vil her afhænge af
karakteren af de forhold,
hvorunder våbnet er båret, men
det er forudsat, at der bliver
tale om straf for
våbenbesiddelsen, der er noget
større end 4 måneders fængsel.
Forarbejderne
indeholder ingen særlige
angivelser af strafniveauet i
sager om besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
uden
tilhørende ammunition. I
Rigsadvokatens meddelelse nr.
6/2005 om sanktionspåstande i
våbenlovssager er anført, at det
må afgøres ud fra en konkret
vurdering af de faktiske
omstændigheder i forbindelse med
besiddelsen af våbnet, hvorvidt
anklagemyndigheden skal nedlægge
påstand om frihedsstraf.
Rigsadvokaten har oplyst, at det
på det foreliggende grundlag
ikke er muligt generelt at
vurdere strafniveauet i sager,
hvor der alene er tale om
besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængeligt sted
uden tilhørende ammunition, men
at det dog må lægges til grund,
at strafniveauet i disse sager
ligger under strafniveauet i
sager, hvor der er tale om
besiddelse af skydevåben med
tilhørende ammunition på
offentligt sted.
Tilfælde, hvor
en person har
tilladelse til at besidde et
skydevåben, men besidder
det på et offentligt
tilgængeligt sted under
omstændigheder, der er i strid
med tilladelsen, vil efter
bestemmelsens forarbejder
normalt ikke være omfattet af
våbenlovens § 10, stk. 2. Som
eksempel kan nævnes den
situation, at et medlem af en
skytteforening, som har
tilladelse til at transportere
våbnet mellem hjemmet og
skydebanen, efter et besøg på
skydebanen under undskyldelige
omstændigheder medtager våbnet
under et ærinde i byen, hvor der
i øvrigt ikke er grund til at
antage, at den pågældende kan
tænkes at bruge våbnet uden for
foreningen. I sådanne tilfælde
er det forudsat, at den
pågældende som hidtil idømmes en
bødestraf, jf. våbenlovens § 10,
stk. 1.
Det er i
forarbejderne endvidere anført,
at det ikke kan udelukkes, at
der kan forekomme tilfælde, hvor
besiddelse af skydevåben med
ammunition på offentligt
tilgængelige steder sker under
sådanne
særlig formildende
omstændigheder, at der
ikke er grundlag for at henføre
forholdet under våbenlovens
§ 10, stk. 2. Som eksempel
nævnes bl.a. tilfælde, hvor en
person transporterer våbnet for
en anden, som har
våbentilladelse, f.eks. et
medlem af en skytteforening, som
efter skydetræning har et
hastende ærinde og derfor beder
et familiemedlem, som ikke har
våbentilladelse, om at
transportere våbnet til bopælen.
Sådanne tilfælde forudsættes
bedømt efter § 10, stk. 1.
Efter
straffelovens § 192 a straffes
den, som i strid med
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer indfører,
udfører, transporterer,
erhverver, overdrager, besidder,
bærer, anvender, tilvirker,
udvikler eller med henblik på
udvikling forsker i våben eller
eksplosivstoffer, som på grund
af deres særdeles farlige
karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade, med
fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen
finder alene anvendelse på våben
og eksplosivstoffer, som er af
særdeles
farlig karakter, og som
derfor er egnede til at forvolde
betydelig skade, f.eks.
panserværnsraketter og
automatiske skydevåben, herunder
maskinpistoler. Øvrige
skydevåben er ikke omfattet af
straffelovens § 192 a.
Det er i
bestemmelsens forarbejder, jf.
Folketingstidende 1996-97,
Tillæg A, side 2513, forudsat,
at straffen for overtrædelse af
straffelovens § 192 a som
udgangspunkt vil være mindst
10-12 måneders fængsel. Er
våbnet anvendt til f.eks.
trusler, jf. straffelovens
§ 266, bliver der normalt tale
om en betydeligt højere straf.
Hvis et
skydevåben affyres under
omstændigheder, hvor der opstår
nærliggende fare for nogens liv
eller førlighed, vil den
pågældende kunne straffes efter
straffelovens § 252, stk. 1, om
hensynsløs fareforvoldelse. Det
vil f.eks. kunne være tilfældet,
hvis et skydevåben affyres et
sted, hvor en eller flere
personer er til stede. Efter
omstændighederne (afhængigt af
gerningsmandens forsæt) vil der
også kunne opstå spørgsmål om
straf for vold (straffelovens
§§ 244-246) eller drab
(straffelovens § 237), eventuelt
forsøg herpå.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1. Som det
fremgår af pkt. 2.1 ovenfor,
blev straffen for bl.a.
besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder
skærpet ved lov nr. 411 af 10.
juni 1997 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven og
våbenloven.
I den seneste
tid har der bl.a. været en række
voldsomme skudepisoder, hvor der
er anvendt skydevåben på
offentligt tilgængelige steder.
Det er Rigspolitiets vurdering,
at der er en betydelig mængde
skydevåben i omløb, og at der i
hvert fald blandt kriminelle
grupper og netværk i den seneste
tid har været en stigende
anvendelse af skydevåben i
forbindelse med konfrontationer.
Rigspolitiet
er ikke i besiddelse af
statistisk materiale, der
generelt kan belyse antallet af
sager på landsplan, hvor
personer ulovligt har besiddet
eller anvendt skydevåben, men
Rigspolitiet har i forbindelse
med arbejdet med monitering af
visse kriminelle grupper og
netværk (bander) i 2007
registreret 28 episoder på
landsplan, hvor skydevåben har
været anvendt i det offentlige
rum. Endvidere har Københavns
Politi oplyst, at man i 2007 har
registreret 13 sager, hvor der i
det offentlige rum er afgivet
skud med skarp ammunition, og at
man i 2007 har registreret 134
sager, hvor personer i det
offentlige rum har været i
besiddelse af skydevåben
beregnet til skarp ammunition.
Det er Rigspolitiets vurdering,
at man – med de forbehold, som
må følge af, at København er en
storby – må kunne lægge til
grund, at der også i landets
øvrige politikredse er tale om
et betydeligt antal sager, hvor
en person i det offentlige rum
har været i besiddelse af
skydevåben eller har afgivet
skud med skarp ammunition.
Som anført i
pkt. 1.2 ovenfor har
Rigspolitiet allerede taget en
række initiativer med henblik på
at styrke indsatsen mod ulovlige
skydevåben mv. På den ovenfor
anførte baggrund er der
herudover efter
Justitsministeriets opfattelse
også behov for at styrke det
strafferetlige værn mod ulovlig
besiddelse mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder,
således at der sker en betydelig
skærpelse af straffene på dette
område.
Dette bør
efter Justitsministeriets
opfattelse både omfatte
tilfælde, hvor skydevåben
besiddes med tilhørende
ammunition, og hvor skydevåben
besiddes uden ammunition. Også
besiddelse af et ikke-skarpladt
våben vil således kunne være en
medvirkende faktor til, at en
konflikt f.eks. optrappes og
udvikler sig betydeligt mere
voldeligt, end det ellers ville
have været tilfældet, hvis
våbnet f.eks. anvendes til
trusler eller lignende, og hvis
andre aktører i konflikten også
er i besiddelse af våben.
Hertil kommer,
at det i nogle tilfælde
formentlig vil kunne være mere
eller mindre tilfældigt, om
våbnet bæres sammen med
ammunition eller ej, og navnlig
hvis der er tale om personer fra
kriminelle miljøer, vil disse
antagelig ofte i praksis meget
hurtigt kunne fremskaffe
ammunition til et våben, de har
med sig. En strafskærpelse, der
omfatter besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder både med og
uden ammunition, vil endvidere
afspejle, at enhver besiddelse
af ulovlige skydevåben på
offentligt tilgængelige steder
er en særdeles alvorlig
overtrædelse af
våbenlovgivningen, der
potentielt indebærer en
betydelig risiko for andre
menneskers liv eller helbred.
Det foreslås
på denne baggrund at indsætte en
ny bestemmelse i straffeloven
(som § 192 a, stk. 1), hvorefter
den, som besidder bærer eller
anvender skydevåben i strid med
lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer under særlig
skærpende omstændigheder,
straffes med fængsel indtil 4
år, når overtrædelsen sker på et
offentligt tilgængeligt sted.
2.2.2. Den
foreslåede bestemmelse omfatter
den, der
besidder, bærer eller anvender
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder. Dette
svarer som udgangspunkt til de
handlinger, der er omfattet af
forbuddet i våbenlovens § 2,
stk. 1.
Bestemmelsen
omfatter besiddelse mv. af
skydevåben på
offentligt
tilgængelige steder, hvor
der efter Justitsministeriets
opfattelse bør ske en betydelig
skærpelse af straffen for
ulovlig våbenbesiddelse som
følge af den potentielle fare
for andre menneskers sikkerhed.
Den foreslåede
bestemmelse er udformet sådan,
at der skal være tale om
besiddelse mv. af skydevåben i
strid med våbenlovgivningen
under
særlig skærpende omstændigheder
på offentligt tilgængelige
steder. Hermed sigtes først og
fremmest til det pågældende
skydevåbens farlighed, hvilket
bør fastlægges med udgangspunkt
i våbenlovens regulering af
skydevåben, som er baseret på en
generel vurdering af våbnenes
farlighed. Det er således
forudsat, at besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder som
udgangspunkt vil være omfattet
af den foreslåede bestemmelse,
medmindre der er tale om
skydevåben, som det alene er
forbudt at besidde for personer
under 18 år, jf. våbenlovens
§ 1, stk. 2, litra a, jf. § 2,
stk. 1, 2. pkt. (som
udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset fra
armbrøster og slangebøsser).
Det bemærkes,
at Justitsministeriet den 19.
december 2007 har sendt et
udkast til bekendtgørelse om
ændring af våbenbekendtgørelsen
i høring, hvorefter luft- og
fjedervåben med en anslagsenergi
ved mundingen for den samlede
haglvægt på over 10 joule på
grund af deres farlighed
omfattes af forbuddet i
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1,
jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
Luftdrevne hardball- og
paintballvåben, som på grund af
den anvendte ammunition
(plastikkugler eller kugler
bestående af gelatineskaller med
farvestof eller massivt gummi)
er væsentligt mindre farlige end
almindelige luft- og
fjedervåben, er dog ikke
omfattet af udkastet. Denne
ændring vil i givet fald
indebære, at også besiddelse af
de nævnte luft- og fjedervåben
på offentligt tilgængeligt sted
vil være omfattet af forslaget
til straffelovens § 192 a,
stk. 1. I de indkomne
høringssvar vedrørende
bekendtgørelsen er der rejst
nogle spørgsmål af mere teknisk
karakter, som er under
afklaring. Bekendtgørelsen
forventes udstedt i løbet af
foråret.
Udgangspunktet
vil således være, at besiddelse
mv. af skydevåben, der er
omfattet af det generelle forbud
i våbenlovens § 1, stk. 1, nr.
1, vil være omfattet af
forslaget til straffelovens
§ 192 a, stk. 1, når besiddelsen
mv. sker på offentligt
tilgængeligt sted.
Lovforslaget
indebærer, at ulovlig besiddelse
på offentligt tilgængelige
steder af skydevåben, bortset
fra visse mindre farlige
skydevåben, fremover som
udgangspunkt skal straffes efter
den foreslåede § 192 a, stk. 1,
i straffeloven og ikke efter
våbenlovens § 10, stk. 2.
Der vil
ligesom efter den gældende
bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2, kunne forekomme
tilfælde, hvor besiddelsen af de
omhandlede skydevåben på
offentligt tilgængeligt sted
sker under
specielle konkrete
omstændigheder, der ikke
kan anses for særlig skærpende,
således at overtrædelsen ikke er
omfattet af den foreslåede
bestemmelse, jf. herved pkt.
2.1.1 ovenfor om tilfælde, hvor
en person transporterer våbnet
for en anden, som har
våbentilladelse, f.eks. et
medlem af en skytteforening, som
efter skydetræning har et
hastende ærinde og derfor beder
et familiemedlem, som ikke har
våbentilladelse, om at
transportere våbnet til bopælen.
Tilsvarende bør tilfælde, hvor
en person har
tilladelse
til at besidde et skydevåben,
men besidder det på et
offentligt tilgængeligt sted
under omstændigheder, der er i
strid med tilladelsen, i
almindelighed heller ikke
henføres under den foreslåede
bestemmelse, jf. også pkt. 2.1.1
ovenfor om den gældende
bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2. Sådanne tilfælde vil som
hidtil normalt skulle bedømmes
efter våbenlovens § 10, stk. 1.
2.2.3. Med den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a, stk. 1,
lægges der op til en væsentlig
skærpelse af straffen for
ulovlig besiddelse af skydevåben
på offentligt tilgængelige
steder. Det forudsættes således,
at straffen for besiddelse af
skydevåben
med tilhørende ammunition
på offentligt tilgængelige
steder i førstegangstilfælde
normalt vil være 6 måneders
fængsel (mod i dag 4 måneder).
Det er som efter den gældende
bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2, ikke et krav, at våbnet
er ladt, men den, der er i
besiddelse af våbnet, skal
samtidig være i besiddelse af
ammunition på sin person, i en
medbragt taske, i det køretøj,
hvori den pågældende antræffes,
eller på anden lignende let
tilgængelig måde. I
gentagelsestilfælde, herunder
når der foreligger flere forhold
til samtidig pådømmelse,
forudsættes straffen at være
8-10 måneders fængsel (mod i dag
6-8 måneder).
Ved besiddelse
af
skydevåben uden tilhørende
ammunition på offentligt
tilgængelige steder forudsættes
det, at straffen i
førstegangstilfælde fremover
normalt vil være 4 måneders
fængsel. I gentagelsestilfælde,
herunder når der foreligger
flere forhold til samtidig
pådømmelse, forudsættes straffen
at være 6-8 måneders fængsel.
Dette indebærer en betydelig
skærpelse af straffen i forhold
til i dag, hvor det, som nævnt i
pkt. 2.1.1 ovenfor, beror på en
konkret vurdering, om der bliver
tale om frihedsstraf.
Hvis der
herudover foreligger yderligere
skærpende omstændigheder, f.eks.
såfremt skydevåbenet bæres i
forbindelse med et
indbrud
eller
brugstyveri af en bil
eller anvendes til
trusler,
hvor der kan være særlig fare
for, at våbnet anvendes, vil
straffen for våbenbesiddelsen
afhænge af karakteren af de
forhold, hvorunder våbnet er
båret, men det forudsættes, at
der i sådanne tilfælde bliver
tale om en straf for
våbenbesiddelsen, der ligger
noget over de angivne
strafniveauer.
Såfremt
skydevåbnet ikke blot har været
i gerningsmandens besiddelse,
men også har været
affyret
på offentligt tilgængeligt sted,
men uden konkret at have medført
fare for andre menneskers liv
eller førlighed, forudsættes
straffen at være noget over de
ovennævnte 6 måneders fængsel i
førstegangstilfælde. Dette vil
f.eks. være tilfældet, hvis et
skydevåben affyres, hvor der
ikke er andre mennesker til
stede, som kan blive ramt.
Hvis
affyringen af skydevåbnet har
indebåret en overtrædelse af
straffelovens § 252 om
fremkaldelse af nærliggende fare
for andres liv eller førlighed,
vil der skulle straffes for
overtrædelse af både den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a, stk. 1,
og straffelovens § 252. Det vil
f.eks. kunne være tilfældet,
hvis et skydevåben affyres et
sted, hvor en eller flere
personer risikerer at blive
ramt, jf. pkt. 2.1.3 ovenfor.
Den samlede strafudmåling for
overtrædelse af både
straffelovens § 192 a, stk. 1,
og § 252 vil i sådanne tilfælde
bero på sagens konkrete
omstændigheder, herunder bl.a.
de nærmere omstændigheder
omkring affyringen af våbnet og
den fare, der har været for
andre personers liv eller
førlighed. Det forudsættes, at
straffen under alle
omstændigheder vil ligge
betydeligt over de 6 måneders
fængsel, der som nævnt
forudsættes at være straffen,
hvor skydevåbnet alene har været
i gerningsmandens besiddelse (og
ikke affyret) på offentligt
tilgængeligt sted.
Det bemærkes,
at fastsættelsen af straffen
fortsat vil bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af sagens
omstændigheder, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i
op- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag
foreligger omstændigheder, der
taler herfor.
Der tilsigtes
med lovforslaget ikke ændringer
af straffen for
besiddelse
af våben på bopælen eller andre
ikke offentligt tilgængelige
steder, der som hidtil
vil skulle straffes efter
våbenlovens § 10, stk. 1 eller
2.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 2 (forslaget til
straffelovens § 192 a, stk. 1),
og bemærkningerne hertil.
2.2.4. Den
foreslåede indsættelse af et nyt
stk. 1 i straffelovens § 192 a
om ulovlig besiddelse af
skydevåben under særlig
skærpende omstændigheder på
offentligt tilgængelige steder
vil medføre, at en sådan
overtrædelse efter
omstændighederne kan give
grundlag for udvisning også
efter reglen i udlændingelovens
§ 22, nr. 6, som henviser til
bl.a. straffelovens § 192 a. En
sådan overtrædelse vil endvidere
bl.a. være omfattet af reglen i
udlændingelovens § 11, stk. 7,
nr. 3, om begrænsning i adgangen
til at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse.
3.
Varetægtsfængsling
3.1. Gældende ret
Efter
retsplejelovens § 762, stk. 1,
kan en person varetægtsfængsles,
når der er begrundet mistanke
om, at den pågældende har begået
en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale,
såfremt lovovertrædelsen har en
strafferamme på mindst fængsel i
1 år og 6 måneder eller derover.
Herudover skal der være bestemte
grunde til at antage, at den
pågældende vil unddrage sig
retsforfølgning, på fri fod vil
begå ny kriminalitet eller vil
vanskeliggøre forfølgningen i
sagen, navnlig ved at fjerne
spor eller advare eller påvirke
andre.
Efter
retsplejelovens § 762, stk. 2,
kan en person endvidere under
visse betingelser
varetægtsfængsles af hensyn til
retshåndhævelsen (såkaldt
retshåndhævelsesarrest). Efter
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 1, kan der således ske
varetægtsfængsling, når der
foreligger en særligt bestyrket
mistanke om, at den sigtede har
begået en lovovertrædelse, som
er undergivet offentlig påtale,
og som efter loven kan medføre
fængsel i 6 år eller derover, og
hensynet til retshåndhævelsen
efter oplysningerne om
forholdets grovhed skønnes at
kræve, at den pågældende ikke er
på fri fod. Varetægtsfængsling
efter bestemmelsen antages at
forudsætte, at gerningsmanden
forventes idømt en »langvarig
fængselsstraf mv.«, dvs. en
ubetinget fængselsstraf på i
størrelsesordenen mindst 8-10
måneder.
Efter
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, kan der endvidere
varetægtsfængsles, når der
foreligger en særligt bestyrket
mistanke om, at den pågældende
har begået en række nærmere
angivne lovovertrædelser
(navnlig vold mv.), såfremt
lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets
grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage, og
hensynet til retshåndhævelsen
skønnes at kræve, at sigtede
ikke er på fri fod.
Efter
retsplejelovens § 762, stk. 3,
kan varetægtsfængsling ikke
anvendes, hvis lovovertrædelsen
kan ventes at ville medføre
straf af bøde eller fængsel i
højst 30 dage, eller hvis
frihedsberøvelsen vil stå i
misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af
sigtedes forhold, sagens
betydning og den retsfølge, som
kan ventes, hvis den pågældende
findes skyldig
(proportionalitetsprincippet).
Som det
fremgår af pkt. 2.1.1 ovenfor,
er strafferammen for
overtrædelse af våbenloven,
herunder besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængeligt sted, op til 2 års
fængsel, jf. våbenlovens § 10,
stk. 1 og 2. Der er således
efter de gældende regler i et
vist omfang mulighed for
varetægtsfængsling efter
retsplejelovens § 762, stk. 1,
hvis der foreligger bestemte
grunde til at antage, at den
pågældende vil unddrage sig
forfølgningen, på fri fod vil
begå ny kriminalitet eller vil
vanskeliggøre forfølgningen i
sagen, navnlig ved at fjerne
spor eller advare eller påvirke
andre.
Derimod kan
der ikke ske varetægtsfængsling
af hensyn til retshåndhævelsen
efter retsplejelovens § 762,
stk. 2, i sager om overtrædelse
af våbenloven, herunder
besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder.
Der er alene mulighed for
retshåndhævelsesarrest i sager
om besiddelse af særligt farlige
skydevåben efter den gældende
bestemmelse i straffelovens
§ 192 a, der har en strammeramme
på op til 6 års fængsel, jf.
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 1.
3.2. Lovforslagets udformning
Strafferetsplejeudvalgets
betænkning nr. 1496/2008 om
retshåndhævelsesarrest i
sædelighedssager indeholder en
række mere generelle
overvejelser om anvendelsen af
retshåndhævelsesarrest, jf.
navnlig betænkningen side 41-48
og pkt. 3.1.4 i de almindelige
bemærkninger til det samtidig
fremsatte lovforslag om ændring
af retsplejeloven
(retshåndhævelsesarrest i visse
sædelighedssager).
Efter
Justitsministeriets opfattelse
taler de hensyn, der begrunder
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om
bl.a. vold og hensynsløs
fareforvoldelse (straffelovens
§ 252), for, at der også i sager
om besiddelse mv. af ulovlige
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder bør være
mulighed for
retshåndhævelsesarrest navnlig
på grund af risikoen for, at et
medbragt skydevåben faktisk
anvendes med deraf følgende
særlig fare for andre menneskers
liv eller helbred.
Det foreslås
på den baggrund at tilføje den
foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 192 a, stk. 1, i
opregningen i retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 2, således at
der kan ske varetægtsfængsling,
hvis der foreligger en særligt
bestyrket mistanke om en
overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse i straffelovens
§ 192 a, stk. 1, der efter
oplysningerne om forholdets
grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage, og
hensynet til retshåndhævelsen
skønnes at kræve, at sigtede
ikke er på fri fod.
Den foreslåede
adgang til
retshåndhævelsesarrest i visse
sager om ulovlig våbenbesiddelse
vil kunne anvendes i tilfælde,
hvor det ud fra de konkrete
omstændigheder skønnes, at det
med henblik på at fastholde en
fornøden konsekvens i
retshåndhævelsen af hensyn til
retsbevidstheden er påkrævet at
fængsle den formodede
gerningsmand, selv om der ikke
foreligger en endelig dom.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 2,
nr. 1 (forslaget til
retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2), og bemærkningerne
hertil.
4.
Besiddelse af
knive på offentligt tilgængelige
steder mv.
4.1. Gældende ret
Efter
våbenlovens § 4, stk. 1, er det
forbudt på offentligt
tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger
og lignende at bære eller
besidde kniv eller dolk,
medmindre det sker som led i
erhvervsudøvelse, til brug ved
jagt, lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller har et
andet lignende
anerkendelsesværdigt formål.
Forbuddet omfatter dog ikke
foldeknive med en klinge på
højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Bestemmelsen
blev oprindelig indsat i
våbenloven ved lov nr. 861 af
23. december 1987. Det fremgår
bl.a. af bemærkningerne til
lovforslaget, jf.
Folketingstidende 1987-88,
Tillæg A, spalte 1775-1808, at
det efter bestemmelsen er
forbudt at gå med kniv, hvis den
bæres blot til pynt eller
lignende, eller den ikke skal
bruges til noget bestemt. Det er
heller ikke tilladt at bære kniv
f.eks. med henblik på at skulle
forsvare sig selv eller andre,
hvis der eventuelt skulle opstå
en truende situation.
Skal kniven
derimod anvendes som værktøj i
(lovligt) erhverv eller bruges i
forbindelse med jagt,
lystfiskeri og sportsudøvelse,
er det tilladt at bære den på
offentligt sted. Det gælder
også, når kniven bæres, mens den
pågældende person er på vej
direkte til eller fra den
pågældende aktivitet.
Opregningen i lovteksten er ikke
udtømmende, jf. ordene »eller
andet lignende
anerkendelsesværdigt formål«.
Således vil kniv også kunne
bæres som led i anden lovlig
fritidsaktivitet. Dette gælder
f.eks. for spejdere og andre,
der dyrker friluftsvirksomhed og
i den forbindelse anvender kniv.
Herudover er
der en række andre tilfælde,
hvor det ud fra formålet med
bestemmelsen er tilladt at bære
kniv på offentligt sted. Her
tænkes navnlig på situationer,
hvor det i forbindelse med
transport af kniv fra ét sted
til et andet ikke kan undgås, at
kniven medbringes på (passerer)
offentligt område. Kniven er
f.eks. købt i en forretning og
skal bringes hjem til bopælen.
Ved lov nr.
217 af 31. marts 2004 fik § 4,
stk. 1, sin nuværende
affattelse. Bestemmelsens
stedlige anvendelsesområde blev
udvidet fra offentligt
tilgængelige steder til også at
omfatte uddannelsessteder,
ungdomsklubber, fritidsordninger
og lignende. Ud over at
bære
kniv kom bestemmelsen endvidere
til også at omfatte
besiddelse
af kniv, hvilket betyder, at
også besiddelse af knive i biler
på offentligt tilgængelige
steder uden et
anerkendelsesværdigt formål er
forbudt. Endelig blev
undtagelsen vedrørende
foldeknive indsnævret fra at
gælde foldeknive med en klinge
på højst 7 cm til kun at gælde
foldeknive med en klinge på
højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Straffebestemmelsen vedrørende
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, findes i våbenlovens
§ 10, stk. 3, som ligeledes fik
sin nuværende affattelse ved
ovennævnte ændringslov fra 2004.
Efter bestemmelsen straffes
overtrædelse af § 4, stk. 1, med
bøde. Er den pågældende
tidligere straffet for
overtrædelse af § 4, stk. 1, er
straffen fængsel indtil 2 år.
Efter
våbenlovens § 4, stk. 2, kan
justitsministeren udstede regler
om et (generelt) forbud mod
bl.a. at besidde eller bære
visse knive. I henhold hertil er
der i § 14 i
våbenbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 449 af 9.
juni 2005) fastsat et forbud mod
bl.a. at besidde eller bære en
række særlig farlige knive uden
tilladelse fra politiet.
Forbuddet –
der gælder generelt og således
ikke er begrænset til offentligt
tilgængelige steder mv. –
omfatter blandt andet knive,
hvis klinge overstiger 12 cm,
medmindre de er udformet til og
bæres eller besiddes med henblik
på anvendelse i erhverv, til
husholdningsbrug eller ved jagt,
lystfiskeri eller sportsdykning,
jf. bekendtgørelsens § 14,
stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3.
Herudover omfatter forbuddet en
række andre knive, der har en
særlig farlig konstruktion,
herunder springknive og
enhåndsbetjente foldeknive, jf.
§ 14, stk. 1, nr. 2-8.
I henhold til
bekendtgørelsens § 43, stk. 4,
straffes overtrædelse af § 14,
stk. 1, med bøde. I
tredjegangstilfælde eller
derover er straffen fængsel
indtil 2 år, under særlig
formildende omstændigheder dog
bøde.
Bæres eller
besiddes en særlig farlig kniv,
jf. våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1, uden politiets
tilladelse og uden et
anerkendelsesværdigt formål på
offentligt tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i
ungdomsklubber, fritidsordninger
og lignende, foreligger der en
overtrædelse af både våbenlovens
§ 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1.
De nuværende
bødetakster mv. i sager om
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget
vedrørende ovennævnte
ændringslov nr. 217 af 31. marts
2004, jf. Folketingstidende
2003-04, Tillæg A, spalte
3109-3176, og af Rigsadvokatens
meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i
våbenlovssager.
Ved
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, uden samtidig
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1 (ulovlig besiddelse af
»almindelige« knive på
offentligt tilgængelige steder
mv.), forudsættes der fastsat en
bøde på 3.000 kr. i
førstegangstilfælde.
I sager, hvor
der foreligger en overtrædelse
af både våbenlovens § 4, stk. 1,
og våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1 (ulovlig besiddelse af
særlig farlige knive på
offentligt tilgængelige steder
mv.), forudsættes der fastsat en
bøde på 5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Straffen for
overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, forudsættes i
andengangstilfælde fastsat til
fængsel i 7 dage. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt,
kan straffen gøres betinget med
vilkår om samfundstjeneste. Der
kan endvidere forekomme
tilfælde, hvor ubetinget
frihedsstraf i
andengangstilfælde vil forekomme
urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven
mv. har været medbragt, og i
sådanne tilfælde er der mulighed
for at idømme bøde.
Det bemærkes,
at straffen for en eventuel
samtidig overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1, i andengangstilfælde
eller derover absorberes af
straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1.
I
tredjegangstilfælde er
udgangspunktet en frihedsstraf
på mindst 14 dages fængsel.
Rigsadvokaten har i sin
meddelelse oplyst, at straffene
i disse tilfælde som hovedregel
har været ubetingede.
Lovforarbejderne til våbenlovens
§ 10, stk. 3, indeholder ingen
nærmere retningslinjer for
strafniveauet i fjerde- og
femtegangstilfælde. Fra
retspraksis kan imidlertid
nævnes en dom vedrørende et
fjerdegangstilfælde, som er
omtalt i underbilag 1 til bilag
1 i lovforslaget vedrørende
lovændringen fra 2004, hvor der
blev idømt 20 dages fængsel, og
en dom vedrørende et
femtegangstilfælde, som er
refereret i Tidsskrift for
Kriminalret, 2003, side 189,
hvor der blev idømt fængsel i 30
dage.
4.2. Lovforslagets udformning
I lyset af den
seneste tids voldsepisoder, der
har involveret brug af kniv, har
Justitsministeriet overvejet,
hvordan man kan bekæmpe denne
form for personfarlig
kriminalitet og således
forhindre nye knivoverfald.
Straffen for
at overtræde forbuddet mod at
bære eller besidde kniv på
offentligt tilgængelige steder
mv., jf. våbenlovens § 4,
stk. 1, er i dag i
førstegangstilfælde en bøde på
enten 3.000 kr. eller 5.000 kr.
afhængig af knivens art, jf.
pkt. 4.1 ovenfor. Efter
Justitsministeriets opfattelse
er der imidlertid behov for en
betydelig skærpelse af straffene
på dette område, således at det
på en tydelig og forståelig måde
tilkendegives, at forbuddet mod
at bære kniv på offentligt
tilgængelige steder skal
overholdes.
Det er
Justitsministeriets vurdering,
at det vil have en præventiv
effekt at gennemføre en
strafskærpelse, hvorefter
ulovlig besiddelse af kniv på
offentligt tilgængelige steder
som udgangspunkt skal straffes
med frihedsstraf allerede i
førstegangstilfælde.
Det foreslås
på den baggrund, at våbenlovens
§ 10, stk. 3, affattes således,
at overtrædelse af § 4, stk. 1,
straffes med fængsel indtil 2
år, under særlig formildende
omstændigheder dog med bøde.
Det
forudsættes i den forbindelse,
at der i
førstegangstilfælde af
overtrædelse af § 4, stk. 1, som
altovervejende hovedregel
fastsættes en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
For unge under
18 år kan straffen dog gøres
betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis
betingelserne herfor er opfyldt.
Hvis der
foreligger særlig formildende
omstændigheder, kan der – både
for lovovertrædere over og under
18 år – i førstegangstilfælde
idømmes bøde i stedet for
fængsel. Der kan således
forekomme tilfælde, hvor en
frihedsstraf i
førstegangstilfælde vil
forekomme urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven
har været medbragt.
Særlig
formildende omstændigheder kan
navnlig tænkes at foreligge i
tilfælde, hvor en person
oprindelig har haft et
anerkendelsesværdigt formål (i
våbenlovens forstand) med at
bære eller besidde kniv på
offentligt tilgængeligt sted,
men på grund af f.eks. et
svinkeærinde eller en
forglemmelse efterfølgende er
kommet i en situation, hvor det
ikke (længere) er lovligt at
bære eller besidde den
pågældende kniv.
Der kan
således efter omstændighederne
foreligge særlig formildende
omstændigheder, hvis der f.eks.
er tale om en person, som efter
en arbejdsdag, fisketur,
spejdertur eller lignende, hvor
vedkommende lovligt har båret
eller været i besiddelse af en
kniv, foretager et
restaurationsbesøg med kniven i
lommen eller tasken i stedet for
at tage direkte hjem og dermed
overtræder forbuddet i
våbenlovens § 4, stk. 1.
Hvis en person
bærer kniv på steder eller under
omstændigheder, hvor der er en
nærliggende risiko for, at der
kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel
voldelig karakter – f.eks. i
værtshusmiljøer i aften- eller
nattetimerne – vil der dog kun
sjældent foreligge særlig
formildende omstændigheder,
uanset om den pågældende person
tidligere på dagen har haft et
anerkendelsesværdigt formål med
at bære kniven.
Hvis der
foreligger særlig formildende
omstændigheder, forudsættes der
som hidtil idømt en bøde på
3.000 kr. Hvis forholdet
samtidig udgør en overtrædelse
af våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1, forudsættes bøden
fastsat til 5.000 kr.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 3,
nr. 4 (forslaget til våbenlovens
§ 10, stk. 3), og bemærkningerne
hertil, hvor bl.a.
strafudmålingen i
gentagelsestilfælde er omtalt.
5.
Kulsyredrevne
hardball- og paintballvåben
5.1. Gældende ret
Det er i dag
forbudt for enhver at indføre,
fremstille, erhverve, besidde,
bære eller anvende
kulsyredrevne hardball-
og paintballvåben uden
tilladelse fra
justitsministeren, jf.
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1,
jf. § 2, stk. 1, 1. pkt.
Det er derimod
alene forbudt for personer under
18 år at erhverve, besidde, bære
eller anvende
luftdrevne
hardball- og paintballvåben uden
tilladelse, jf. våbenlovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., jf. § 1,
stk. 2, litra a. Personer over
18 år kan uden særlig tilladelse
erhverve, besidde, bære eller
anvende sådanne våben.
Ammunition til
hardball- og paintballvåben er
ikke omfattet af våbenloven.
5.2. Lovforslagets udformning
Rigspolitiet
har oplyst, at våben, der
anvender kulsyre som drivmiddel,
typisk er væsentligt svagere end
luftdrevne våben, og
Rigspolitiet ser derfor ikke
nogen våbenteknisk begrundelse
for at skelne mellem de nævnte
våbentyper.
På den
baggrund og under hensyn til, at
hardball- og paintballvåben
alene anvender plastikkugler
eller kugler bestående af
gelatineskaller med farvestof
eller massivt gummi, foreslås
det, at kulsyredrevne hardball-
og paintballvåben sidestilles
med luftdrevne hardball- og
paintballvåben. Dette indebærer,
at personer over 18 år fremover
uden særlig tilladelse vil kunne
erhverve, besidde, bære eller
anvende begge typer våben.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 3,
nr. 1 (forslaget til våbenlovens
§ 1, stk. 2, litra b), og
bemærkningerne hertil.
6.
Fuldbyrdelse
af straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol
(fodlænkeordningen)
6.1. Gældende ret
Efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
stk. 1, kan personer, der er
idømt fængselsstraf i indtil 3
måneder, efter ansøgning gives
tilladelse til, at straffen
udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (den
såkaldte fodlænkeordning),
såfremt den pågældende person på
gerningstidspunktet ikke var
fyldt 25 år (§ 78 a, stk. 1, nr.
1), eller straffen er idømt for
overtrædelse af færdselsloven
(§ 78 a, stk. 1. nr. 2).
Tilladelsen
til at udstå straffen på bopælen
under intensiv overvågning og
kontrol meddeles af
justitsministeren eller den, der
bemyndiges dertil, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
stk. 1. Tilladelsen forudsætter,
at en række betingelser er
opfyldt, og at den pågældende i
øvrigt skønnes egnet til denne
afsoningsform, jf. § 78 b.
Justitsministeriet har den 12.
marts 2008 fremsat lovforslag om
ændring af
straffuldbyrdelsesloven
(Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf
på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol) (L 97).
Lovforslaget indebærer, at
fodlænkeordningen udvides, så
den kommer til at omfatte alle
personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3
måneder, uanset den dømtes alder
og forseelsens art.
6.2. Lovforslagets udformning
Som der
nærmere er redegjort for under
pkt. 1.2, finder
Justitsministeriet det særligt
væsentligt, at der reageres
hurtigt og konsekvent i sager om
ulovlig besiddelse af skydevåben
og knive på offentligt
tilgængelige steder, og
Justitsministeriet vil derfor
bl.a. tage initiativ til, at de
nuværende målsætninger for
sagsbehandlingstiderne i
voldssager mv. udvides til også
at omfatte disse
lovovertrædelser. Det vil bl.a.
indebære, at afsoningen for
dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, så vidt
muligt skal iværksættes senest
30 dage efter, at der er givet
fuldbyrdelsesordre.
Tilladelse til
at afsone med fodlænke
forudsætter, at der på baggrund
af den dømtes ansøgning
gennemføres en særlig
visitationsprocedure, og der
skal i tilknytning hertil
udarbejdes en egnethedsvurdering
af den dømte. Den nødvendige
sagsbehandlingstid, før denne
afsoningsform i givet fald kan
iværksættes, medfører, at
afsoning i fodlænke i praksis
ikke vil kunne iværksættes inden
for den nævnte tidsramme.
Det er et
hovedformål med
fodlænkeordningen at fremme den
dømtes fortsatte tilknytning til
arbejdsmarkedet gennem arbejde
eller uddannelse. Dette hensyn
gør sig gældende i væsentlig
mindre grad for dømte, der skal
afsone helt korte frihedsstraffe
på op til 14 dage, idet
afsoningen her i de fleste
tilfælde vil kunne gennemføres
uden en negativ påvirkning af
den pågældendes
uddannelsesforløb eller
arbejdssituation. Endvidere er
det ved disse helt korte straffe
vanskeligt at tilrettelægge et
effektivt
kriminalitetsforebyggende
program for den dømte, som er et
vigtigt led i fodlænkeordningen.
Med den
foreslåede ændring af
våbenlovens § 10, stk. 3, lægges
der op til, at overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, om
ulovlig besiddelse af knive på
offentligt tilgængelige steder
mv. i førstegangstilfælde som
altovervejende hovedregel skal
medføre en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel
og i andengangstilfælde 14 dages
fængsel. Denne del af
lovforslaget må antages at ville
medføre en betydelig
ressourcemæssig belastning af
kriminalforsorgen, hvis de dømte
skal have mulighed for at afsone
disse helt korte straffe med
fodlænke, idet det bemærkes, at
det administrative arbejde med
visitation, egnethedsvurdering,
praktisk iværksættelse mv. af en
afsoning i hjemmet med fodlænke
er det samme uanset straffens
længde.
På den anførte
baggrund finder
Justitsministeriet, at der ikke
bør være mulighed for at afsone
helt korte fængselsstraffe på op
til og med 14 dages fængsel for
overtrædelse af
våbenlovgivningen på bopælen
under intensiv overvågning og
kontrol.
Det foreslås
derfor at indsætte en
bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
stk. 3, der undtager
fængselsstraffe indtil 14 dage
for overtrædelse af
våbenlovgivningen fra
fodlænkeordningen, dog således,
at dette ikke gælder, hvis
straffen tillige er idømt for
overtrædelse af anden
lovgivning, og overtrædelsen af
våbenlovgivningen ikke har været
af væsentlig betydning for
straffens længde, jf.
lovforslagets § 4.
Som nævnt i
pkt. 6.1 har Justitsministeriet
den 12. marts 2008 fremsat et
lovforslag om ændring af
straffuldbyrdelsesloven (L 97),
hvorefter fodlænkeordningen
udvides, så den kommer til at
omfatte alle personer, der
idømmes fængselsstraf i indtil 3
måneder uanset den dømtes alder
og forseelsens art. Såfremt
lovforslag L 97 vedtages, vil
Justitsministeriet fremsætte et
ændringsforslag, der tilpasser
nærværende lovforslag
redaktionelt, idet den
foreslåede undtagelse for helt
korte frihedsstraffe for
overtrædelse af
våbenlovgivningen i givet fald
også bør gælde for dømte over 25
år.
Da der kan
være en vis usikkerhed om,
hvordan de foreslåede ændringer
af straffebestemmelserne vil
virke, vil Justitsministeriet
anmode Rigsadvokaten om at følge
effekten af strafskærpelserne,
og kriminalforsorgen vil løbende
følge belægsudviklingen.
Justitsministeriet vil i givet
fald på baggrund heraf over for
Folketingets Retsudvalg redegøre
for erfaringerne med de nye
regler, når de har været i kraft
i ca. et år, herunder med
henblik på, om den foreslåede
begrænsning i adgangen til at
anvende fodlænkeordningen i
sager om overtrædelse af
våbenlovgivningen bør
opretholdes.
Der henvises i
øvrigt til lovforslagets § 4,
nr. 1, (forslaget til
straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
stk. 3), og bemærkningerne
hertil.
7.
Lovforslagets
økonomiske og administrative
konsekvenser
Med
lovforslaget skærpes straffen
for ulovlig besiddelse af
skydevåben og knive på offentlig
tilgængelige steder.
Strafskærpelserne forventes at
medføre en forøgelse af
strafmassen, når de er slået
fuldt igennem. Med den nuværende
belægssituation i
kriminalforsorgen kan forøgelsen
rummes inden for den
eksisterende kapacitet.
Kriminalforsorgen følger løbende
belægsudviklingen, og
Rigsadvokaten vil følge effekten
af strafskærpelserne, jf. også
Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti og Ny Alliance om
flerårsaftale for
kriminalforsorgen 2008-2011 af
28. februar 2008.
Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet
eller borgerne.
Lovforslaget
har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
|
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
|
Negative
konsekvenser/
merudgifter
|
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
|
Ingen
|
Strafskærpelserne
forventes at
medføre en
forøgelse af
strafmassen. Med
den nuværende
belægssituation
i
kriminalforsorgen
kan forøgelsen
rummes inden for
den eksisterende
kapacitet.
Kriminalforsorgen
følger løbende
belægsudviklingen,
og Rigsadvokaten
vil følge
effekten af
strafskærpelserne.
|
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
|
Ingen
|
Ingen af
betydning
|
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
|
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige
konsekvenser
|
Ingen
|
Ingen
|
Administrative
konsekvenser for
borgerne
|
Ingen
|
Ingen
|
Forholdet til
EU-retten
|
Lovforslaget
indeholder ikke
EU-retlige
aspekter
|
8.
Hørte
myndigheder mv.
Et udkast til
lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre og
Vestre Landsret, samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet i
Danmark, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Advokatrådet,
Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Institut for
Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden, Dansk
Retspolitisk Forening, Amnesty
International, Børne- og
Ungdomsorganisationernes
Landsråd, Danmarks Jægerforbund,
Dansk Bøssemager- og
Våbenhandlerforening, Dansk
Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk
Knivforening, Dansk Skytte
Union, Danske Våbenhandleres
Brancheforening, De Danske
Skytteforeninger, Det
Kriminalpræventive Råd,
Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører,
Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund og HK
Landsklubben Kriminalforsorgen.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
I bilaget til lovforslaget
er de foreslåede
bestemmelser og ændringer
sammenholdt med de gældende
regler.
Til § 1
(Straffeloven)
Til nr. 1 (§ 114 a, nr. 1 og nr.
4-6)
Der er tale om en
konsekvensændring som følge
af lovforslagets § 1, nr. 2
(forslag til straffelovens
§ 192 a, stk. 1).
Til nr. 2 (§ 192 a, stk. 1)
Det foreslås at indsætte et
nyt stk. 1 i straffelovens
§ 192 a, hvorefter den, som
besidder bærer eller
anvender skydevåben i strid
med lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer under
særlig skærpende
omstændigheder, straffes med
fængsel indtil 4 år, når
overtrædelsen sker på et
offentligt tilgængeligt
sted.
Det er en forudsætning for
at anvende bestemmelsen, at
der foreligger en
overtrædelse af våbenloven.
Bestemmelsen vedrører alene
besiddelse mv. af skydevåben
på
offentligt tilgængelige
steder. Herved
forstås som efter den
gældende bestemmelse i
våbenlovens § 10, stk. 2,
steder, hvortil der er
almindelig adgang, herunder
veje, parker, offentlige
transportmidler,
restauranter, butikker,
butikscentre,
forlystelsessteder og
offentlige kontorer.
Besiddelse af skydevåben i
en bil, der befinder sig på
offentligt tilgængeligt
sted, vil også være omfattet
af begrebet.
Med betingelsen om, at der
skal være tale om besiddelse
mv. af skydevåben på
offentligt tilgængeligt
steder
under særlig skærpende
omstændigheder,
sigtes først og fremmest til
det medtagne skydevåbens
farlighed. Besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder vil som
udgangspunkt være omfattet
af den foreslåede
bestemmelse, medmindre der
er tale om skydevåben, som
det alene er forbudt at
besidde for personer under
18 år, jf. våbenlovens § 1,
stk. 2, litra a, jf. § 2,
stk. 1, 2. pkt. (som
udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset fra
armbrøster og slangebøsser).
Lovforslaget indebærer, at
ulovlig besiddelse af
skydevåben under særlig
skærpende omstændigheder på
offentligt tilgængelige
steder fremover som
udgangspunkt skal straffes
efter forslaget til
straffelovens § 192 a,
stk. 1, og ikke efter
våbenlovens § 10, stk. 2.
Der henvises herved også til
den foreslåede ændring af
våbenlovens § 10, stk. 2,
jf. lovforslagets § 3, nr.
3.
Der vil ligesom efter den
gældende bestemmelse i
våbenlovens § 10, stk. 2,
kunne forekomme tilfælde,
hvor besiddelsen af de
omhandlede skydevåben på
offentligt tilgængeligt sted
sker under
specielle konkrete
omstændigheder, der
ikke kan anses for særlig
skærpende, således at
overtrædelsen ikke er
omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Det samme vil i
almindelighed gælde
tilfælde, hvor en person har
tilladelse til at besidde et
skydevåben, men
besidder det på et
offentligt tilgængeligt sted
i strid med tilladelsen.
Sådanne tilfælde vil som
hidtil normalt skulle
bedømmes efter våbenlovens
§ 10, stk. 1. Der henvises
herom i det hele til pkt.
2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med lovforslaget lægges der
op til en væsentlig
skærpelse af straffen for
besiddelse mv. af skydevåben
på offentligt tilgængelige
steder, jf. pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige
bemærkninger, der indeholder
en nærmere beskrivelse af
det forudsatte strafniveau
efter den foreslåede
bestemmelse i straffelovens
§ 192 a, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 762, stk. 2, nr. 2)
Det foreslås, at der også i
sager om ulovlig besiddelse
mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige
steder omfattet af forslaget
til straffelovens § 192 a,
stk. 1 (lovforslagets § 1,
nr. 2), bliver mulighed for
at varetægtsfængsle af
hensyn til retshåndhævelsen
efter retsplejelovens § 762,
stk. 2, nr. 2. Det vil være
en betingelse for
varetægtsfængsling på dette
grundlag, at der foreligger
en særligt bestyrket
mistanke om en overtrædelse
af forslaget til
straffelovens § 192 a,
stk. 1, der efter
oplysningerne om forholdets
grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage, og
at hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på
fri fod.
Den foreslåede adgang til
retshåndhævelsesarrest i
visse sager om ulovlig
våbenbesiddelse vil kunne
anvendes i tilfælde, hvor
det ud fra de konkrete
omstændigheder skønnes, at
det med henblik på at
fastholde en fornøden
konsekvens i
retshåndhævelsen af hensyn
til retsbevidstheden er
påkrævet at fængsle den
formodede gerningsmand, selv
om der ikke foreligger en
endelig dom.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
(våbenloven)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)
Med den foreslåede ændring
sidestilles kulsyredrevne
hardball- og paintballvåben
med luftdrevne hardball- og
paintballvåben. Dette
indebærer, at kulsyredrevne
hardball- og paintballvåben
ligesom luftdrevne hardball-
og paintballvåben fremover
kan fremstilles og indføres
uden tilladelse. Personer
over 18 år kan endvidere
erhverve, besidde, bære og
anvende både luftdrevne og
kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben uden
tilladelse.
Efter våbenlovens § 2,
stk. 1, 2. pkt., vil det
derimod fortsat være forbudt
for personer under 18 år at
erhverve, besidde, bære
eller anvende hardball- og
paintballvåben uden
tilladelse, uanset om
våbnene anvender luft eller
kulsyre som drivmiddel.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 5.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 1)
Der er tale om en
konsekvensændring som følge
af lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 3 (§ 10, stk. 2)
Som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 2, der indebærer,
at besiddelse af skydevåben
på offentligt tilgængelige
steder fremover som
udgangspunkt vil skulle
straffes efter den
foreslåede bestemmelse i
straffeloven § 192 a,
stk. 1, foreslås det, at
ulovlig besiddelse af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder ikke
længere nævnes som en
skærpende omstændighed i
våbenlovens § 10, stk. 2.
Til nr. 4 (§ 10, stk. 3)
Med den foreslåede ændring
af bestemmelsen tilsigtes en
skærpelse af straffen for
overtrædelse af § 4, stk. 1,
således at der i
førstegangstilfælde
af overtrædelse af § 4,
stk. 1, som altovervejende
hovedregel fastsættes en
kort ubetinget frihedsstraf
på 7 dages fængsel.
For unge under 18 år kan
straffen dog gøres betinget
med vilkår om
samfundstjeneste, hvis
betingelserne herfor er
opfyldt.
Hvis der foreligger særlig
formildende omstændigheder,
jf. nærmere herom pkt. 4.2 i
de almindelige bemærkninger,
kan der – både for
lovovertrædere over og under
18 år – i
førstegangstilfælde idømmes
bøde i stedet for fængsel.
I disse tilfælde forudsættes
der som hidtil idømt en bøde
på 3.000 kr. Hvis forholdet
samtidig udgør en
overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1, forudsættes bøden
fastsat til 5.000 kr.
I
andengangstilfælde
forudsættes der som
altovervejende hovedregel
idømt en ubetinget
frihedsstraf på 14 dages
fængsel. Dette gælder som
udgangspunkt også for unge
under 18 år. Også i
andengangstilfælde kan der –
både for lovovertrædere over
og under 18 år – imidlertid
foreligge sådanne særlig
formildende omstændigheder,
at der alene bør idømmes en
bøde.
I
tredjegangstilfælde
forudsættes der som
altovervejende hovedregel
idømt en ubetinget
frihedsstraf på mindst 20
dage. Der vil i
tredjegangstilfælde og
derudover kun i helt sjældne
tilfælde kunne tænkes at
være tale om sådanne særlig
formildende omstændigheder,
at udgangspunktet om
frihedsstraf kan fraviges.
I tilknytning til de
foreslåede strafskærpelser
skal det generelt bemærkes,
at fastsættelse af straffen
fortsat vil bero på
domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder, og at de
angivne strafpositioner vil
kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller
formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 4.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
(straffuldbyrdelsesloven)
Til nr. 1 (§ 78 a, stk. 3)
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens
§ 78 a, stk. 3, hvorefter
tilladelse til afsoning på
bopælen under intensiv
overvågning og kontrol ikke
kan meddeles for personer,
der er idømt fængselsstraf
indtil 14 dage for
overtrædelse af
våbenlovgivningen, medmindre
straffen tillige er idømt
for overtrædelse af anden
lovgivning, og den eller de
skete overtrædelser af
våbenlovgivningen ikke har
været af væsentlig betydning
for straffens længde.
Bestemmelsen indebærer
navnlig, at personer, der i
førstegangstilfælde idømmes
7 dages fængsel for ulovlig
besiddelse af kniv på
offentligt tilgængeligt
sted, jf. våbenlovens § 4,
stk. 1, eller i
andengangstilfælde idømmes
14 dages fængsel, ikke vil
kunne opnå tilladelse til at
afsone på bopælen under
intensiv overvågning og
kontrol.
Det forudsættes, at
overtrædelse af
våbenlovgivningen ikke anses
for at have haft væsentlig
betydning for den samlede
fængselsstrafs længde, hvis
det kan lægges til grund, at
straffen for overtrædelse af
våbenlovgivningen ikke udgør
mere end en tredjedel af den
samlede straf. Det
forudsættes, at
politidirektøren, når sagen
fremsendes til
kriminalforsorgen efter
domfældelsen, afgiver en
udtalelse om, hvorvidt
eventuelle overtrædelser af
anden lovgivning end
våbenlovgivningen har været
af væsentlig betydning for
den samlede strafs længde.
Hvis den samlede straf, der
ønskes afsonet med fodlænke,
overstiger 14 dage, gælder
den foreslåede bestemmelse
ikke, uanset om der indgår
en straf på 14 dages fængsel
eller mindre for
overtrædelse af
våbenlovgivningen.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 6.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli
2008.
Til § 6
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale
gyldighedsområde og
indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og
Grønland. Lovens § 1 kan dog
ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i
kraft for Færøerne med de
ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering
|
|
Lovforslaget
|
|
|
|
|
|
§ 1
|
|
|
I straffeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1260 af 23.
oktober 2007,
foretages
følgende
ændringer:
|
|
|
|
§ 114 a.
Begås en af de i
nr. 1-6 nævnte
handlinger, uden
at forholdet
omfattes af
§ 114, kan
straffen
overstige den
højeste for
lovovertrædelsen
foreskrevne
straf med indtil
det halve. Hvis
den højeste
straf, der er
foreskrevet for
den pågældende
handling, er
mindre end 4 års
fængsel, kan
straffen dog
stige til
fængsel indtil 6
år.
|
|
|
1) Overtrædelse
af § 180, § 181,
stk. 1, § 183,
stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184,
stk. 1, § 192 a,
§ 193, stk. 1,
§§ 237, 244,
245, 246, 250,
§ 252, stk. 1,
§ 266, § 288
eller § 291,
stk. 1 eller 2,
når handlingen
er omfattet af
artikel 1 i
konventionen af
16. december
1970 om
bekæmpelse af
ulovlig
bemægtigelse af
luftfartøjer,
artikel 1 i
konventionen af
23. september
1971 til
bekæmpelse af
ulovlige
handlinger mod
den civile
luftfarts
sikkerhed eller
artikel II i
protokollen af
24. februar 1988
til bekæmpelse
af ulovlige
voldshandlinger
i lufthavne, der
betjener den
internationale
civile luftfart.
|
|
1. I
§ 114 a, nr. 1
og nr. 4-6,
ændres »192 a«
til: »192 a,
stk. 2«.
|
2) (Udelades)
|
|
|
3) (Udelades)
|
|
|
4) Overtrædelse
af § 180, § 181,
stk. 1, § 183,
stk. 1 eller 2,
§ 186, stk. 1,
§§ 192 a, 192 b,
237, 244, 245,
246, 260, 266,
276, 278, 279,
279 a, 281, 288
eller § 291,
stk. 2, når
handlingen er
omfattet af
artikel 7 i
IAEA-konventionen
(Det
Internationale
Atomenergiagenturs
konvention) af
26. oktober 1979
om fysisk
beskyttelse af
nukleare
materialer.
|
|
|
5) Overtrædelse
af § 180, § 181,
stk. 1, § 183,
stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184,
stk. 1, § 192 a,
§ 193, stk. 1,
§§ 237, 244,
245, 246, § 252,
stk. 1, §§ 260,
266, 288 eller
§ 291, stk. 1
eller 2, når
handlingen er
omfattet af
artikel 3 i
konventionen af
10. marts 1988
til bekæmpelse
af ulovlige
handlinger mod
søfartssikkerheden
eller artikel 2
i protokollen af
10. marts 1988
til bekæmpelse
af ulovlige
handlinger mod
sikkerheden for
fastgjorte
platforme, der
befinder sig på
kontinentalsokkelen.
|
|
|
6) Overtrædelse
af § 180, § 181,
stk. 1, § 183,
stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184,
stk. 1, § 186,
stk. 1, § 192 a,
§ 193, stk. 1,
§§ 237, 244,
245, 246, 250,
§ 252, stk. 1,
§ 266 eller
§ 291, stk. 2,
når handlingen
er omfattet af
artikel 2 i den
internationale
konvention af
15. december
1997 til
bekæmpelse af
terrorbombninger.
|
|
|
|
|
|
|
|
2. I
§ 192 a
indsættes som
stk. 1:
|
§ 192 a.
Den, som i strid
med lovgivningen
om våben og
eksplosivstoffer
indfører,
udfører,
transporterer,
erhverver,
overdrager,
besidder, bærer,
anvender,
tilvirker,
udvikler eller
med henblik på
udvikling
forsker i våben
eller
eksplosivstoffer,
som på grund af
deres særdeles
farlige karakter
er egnet til at
forvolde
betydelig skade,
straffes med
fængsel indtil 6
år.
|
|
»Den, som
besidder, bærer
eller anvender
skydevåben i
strid med
lovgivningen om
våben og
eksplosivstoffer
under særlig
skærpende
omstændigheder,
straffes med
fængsel indtil 4
år, når
overtrædelsen
sker på
offentligt
tilgængeligt
sted.«
Stk. 1 bliver
herefter stk. 2.
|
|
|
|
|
|
§ 2
|
|
|
I
retsplejeloven,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1261 af 23.
oktober 2007 som
ændret ved lov
nr. 67 af 11.
februar 2008,
foretages
følgende
ændring:
|
|
|
|
§ 762.
(Udelades)
|
|
|
Stk. 2.
En sigtet kan
endvidere
varetægtsfængsles,
når der
foreligger en
særligt
bestyrket
mistanke om, at
han har begået
|
|
|
1) en
lovovertrædelse,
som er
undergivet
offentlig
påtale, og som
efter loven kan
medføre fængsel
i 6 år eller
derover, og
hensynet til
retshåndhævelsen
efter
oplysningerne om
forholdets
grovhed skønnes
at kræve, at
sigtede ikke er
på fri fod,
eller
|
|
|
2) en
overtrædelse af
straffelovens
§ 119, stk. 1,
§ 123, § 134 a,
§§ 244-246,
§ 250 eller
§ 252, såfremt
lovovertrædelsen
efter
oplysningerne om
forholdets
grovhed kan
ventes at ville
medføre en
ubetinget dom på
fængsel i mindst
60 dage og
hensynet til
retshåndhævelsen
skønnes at
kræve, at
sigtede ikke er
på fri fod.
|
|
1. I
§ 762, stk. 2,
nr. 2, indsættes
efter Ȥ 134
a,«: »§ 192 a,
stk. 1,«.
|
|
|
|
|
|
§ 3
|
|
|
I lov om våben
og
eksplosivstoffer,
jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1316 af 26.
november 2007,
foretages
følgende
ændringer:
|
§ 1.
(Udelades)
|
|
|
Stk. 2.
Undtaget fra
forbuddet er:
|
|
|
a) Luft- og
fjederbøsser,
bortset fra de i
stk. 1, nr. 6,
nævnte, og
ammunition
hertil,
|
|
|
|
|
1. I § 1,
stk. 2,
indsættes efter
litra a som nyt
litra:
|
b)
indstikningspatroner
af kaliber ikke
over 4,5 mm og
dertil hørende
ammunition med
kugleformet
projektil og
patronlængde
ikke over 12 mm,
|
|
»b)
kulsyredrevne
hardball- og
paintballvåben,«
Litra b-d bliver
herefter litra
c-e.
|
c)
slagteapparater,
der udelukkende
kan anvendes til
slagtning, og
ammunition, der
udelukkende kan
anvendes dertil,
|
|
|
d) pyrotekniske
artikler.
|
|
|
Stk. 3-6.
(Udelades)
|
|
|
|
|
|
§ 2. Det
er forbudt uden
tilladelse fra
justitsministeren
eller den,
ministeren
bemyndiger
dertil, ved
overdragelse at
erhverve
genstande eller
stoffer, der er
omfattet af
forbuddet i § 1,
eller at
besidde, bære
eller anvende
sådanne
genstande eller
stoffer. Det
samme gælder for
personer under
18 år med hensyn
til de
genstande, der
er omfattet af
§ 1, stk. 2,
litra a og b.
|
|
2. I § 2,
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »litra a
og b« til:
»litra a-c«.
|
Stk. 2-3.
(Udelades)
|
|
|
§ 10.
(Udelades)
|
|
|
Stk. 2.
Består
overtrædelsen i
besiddelse af
skydevåben under
særlig skærpende
omstændigheder,
herunder
besiddelse af
skydevåben med
tilhørende
ammunition på
offentligt
tilgængelige
steder eller
gentagne
tilfælde af
besiddelse af
skydevåben, er
straffen fængsel
indtil 2 år.
|
|
3.§ 10,
stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Består
overtrædelsen i
besiddelse af
skydevåben under
særlig skærpende
omstændigheder,
herunder
gentagne
tilfælde af
besiddelse af
skydevåben, er
straffen fængsel
indtil 2 år.«
|
Stk. 3.
Overtrædelse af
§ 4, stk. 1,
straffes med
bøde. Straffen
kan stige til
fængsel i 2 år,
når den
pågældende
tidligere er
straffet for
overtrædelse af
§ 4, stk. 1.
Stk. 4-5.
(Udelades)
|
|
4.§ 10,
stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Overtrædelse af
§ 4, stk. 1,
straffes med
fængsel indtil 2
år, under særlig
formildende
omstændigheder
dog med bøde.«
|
|
|
|
|
|
§ 4
|
|
|
I lov om
fuldbyrdelse af
straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse
nr. 1337 af 3.
december 2007,
foretages
følgende
ændring:
|
|
|
|
§ 78 a.
Justitsministeren
eller de, der
bemyndiges
dertil, kan
efter ansøgning
fra personer,
der er idømt
fængselsstraf i
indtil 3
måneder, meddele
tilladelse til,
at straffen
udstås på
bopælen under
intensiv
overvågning og
kontrol efter
reglerne i §§ 78
b- 78 f, såfremt
1) den
pågældende
person på
gerningstidspunktet
ikke var fyldt
25 år eller
2) straffen er
idømt for
overtrædelse af
færdselsloven
Stk. 2.
(udelades)
|
|
1. I § 78
a indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Tilladelse efter
stk. 1, nr. 1,
kan ikke
meddeles
personer, der er
idømt
fængselsstraf i
indtil 14 dage
for overtrædelse
af lovgivningen
om våben og
eksplosivstoffer,
medmindre
straffen tillige
er idømt for
overtrædelse af
anden
lovgivning, og
den eller de
skete
overtrædelser af
lovgivningen om
våben og
eksplosivstoffer
ikke har været
af væsentlig
betydning for
straffens
længde.«
Stk. 3 bliver
herefter stk. 4
|
Stk. 3.
Justitsministeren
fastsætter
regler om den
administrative
behandling af
ansøgninger om
strafudståelse
på bopælen under
intensiv
overvågning og
kontrol.
Justitsministeren
kan i
forbindelse
hermed bestemme,
at der kun
tillægges
ansøgninger
indgivet inden
udløbet af
bestemte frister
opsættende
virkning,
således at
straffuldbyrdelsen
udsættes.
|