Beregning af klagefrister, fejl i postekspeditionen vedrørende breve til og fra Kriminalforsorgen mv.

 

 

Af advokat Claus Bonnez

Senest opdateret den 19. august 2012



Beregningen af klagefrister i forvaltningsretten

Af punkt 211-212 i Justitsministeriets vejledning 11740 af 4. december 1986 om forvaltningsloven fremgår følgende generelle vejledning om beregningen af klagefrister i forvaltningsretten:

 


"BEGYNDELSESTIDSPUNKTET FOR FRISTBEREGNINGEN

211. Klagefristen begynder at løbe fra det tidspunkt, meddelelsen om afgørelsen er kommet frem til
parten. Hvis meddelelsen er sendt med posten, kan den i almindelighed anses for at være kommet
frem dagen efter afgørelsens datering. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen først dagen efter
dateringen eller senere bliver overgivet til postbesørgelse, eller der er almindeligt forekommende
forsinkelser i postbesørgelsen. Det er derfor, navnlig i sager med flere parter, vigtigt, at
myndigheden i videst muligt omfang afsender afgørelserne straks efter dateringen. Kan parten i
øvrigt godtgøre, at underretningen om afgørelsen først er modtaget på et senere tidspunkt end det,
der påregnes af myndigheden, begynder fristen at løbe fra den dag, afgørelsen herefter må anses for
at være kommet frem.

FRISTBEREGNINGEN

212. Ved beregningen af klagefrister, hvis længde er fastsat i dage, tælles den dag, hvor
underretningen om afgørelsen er kommet frem, ikke med. Er underretning om afgørelsen f.eks.
kommet frem onsdag den 25. marts 1987, udløber en klagefrist på 14 dage således onsdag den 8.
april 1987 ved kontortids ophør. Er fristens længde fastsat i uger eller måneder udløber fristen den
samme ugedag, som meddelelsen er kommet frem det fastsatte antal uger eller måneder senere. I det
ovennævnte eksempel udløber en klagefrist på 4 uger således onsdag den 22. april 1987 ved
kontortids ophør.

Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag, vil det i almindelighed være rigtigst at anse
klagefristen for forlænget til den påfølgende hverdag. Er underretning om afgørelsen kommet frem
1. maj 1987, og er klagefristen 14 dage, udløber klagefristen således først mandag den 18. maj
1987, idet fredag den 15. maj er helligdag, der efterfølges af en weekend.

Er der tale om en usædvanlig tidlig lukketid, eller foreligger der i øvrigt en særlig tilrettelæggelse af
klageinstansens virksomhed, bør klageren dog ikke som følge heraf bære risikoen for en
upåregnelig forsinkelse. I disse tilfælde udløber klagefristen således først næste dag ved kontortids
ophør.

Hvis en klage uanset klagevejledningen fejlagtigt indgives til den myndighed, der har truffet
afgørelsen som 1. instans, bør klagen anses for rettidig, såfremt den er kommet frem til denne
myndighed inden fristens udløb."

 

Ovennævnte vejledning gælder på det forvaltningsretlige område, hvilket blandt andet indebærer, at den gælder med hensyn til klagefrister fastsat i straffuldbyrdelsesretten. Derimod gælder vejledningen ikke inden for for eksempel civilprocessen eller straffeprocessen.
   

Bevisbyrden for at breve er afsendt, når frem til tiden mv.

Folketingets Ombudsmand har blandt andet i sagerne J.nr. 2004-3074-024 og 2004-3037-085 behandlet sager, hvor der har været uenigheder mellem myndigheder og borgere om, hvornår breve fra myndighederne er nået frem til borgeren, eller breve fra borgeren er nået frem til myndigheden.

at det er forvaltningsmyndigheden, som har bevisbyrden for, at et brev, som er afsendt af myndigheden (med A-post), er kommet frem til modtageren dagen efter afsendelsen. Det fremgår endvidere af udtalelsen, at det efter ombudsmandens opfattelse "påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed selv", eventuelt i samarbejde med andre myndigheder, at fremskaffe nødvendige oplysninger om de foreliggende sager eller dog foranledige at private, navnlig parterne, yder medvirken til sagens oplysning. En forvaltningsmyndighed har således pligt til at tilvejebringe et tilstrækkeligt fyldestgørende – retligt og faktisk – grundlag til at den kan træffe en fuldt forsvarlig og lovlig afgørelse. I en sag, hvor for eksempel en indsat hævder, at denne har modtaget et brev fra kriminalforsorgen på et senere tidspunkt en påstået af kriminalforsorgen, er det således kriminalforsorgen, der skal foretage de relevante undersøgelser af postgangene i kriminalforsorgen og hos Post Danmark A/S, og ikke den indsatte

Folketingets Ombudsmand stiller ganske skrappe krav med hensyn til kvaliteten af myndighedernes undersøgelse i konkrete sager, hvor der mellem borgeren og myndigheden er uenigheder om, hvornår breve er nået frem.

For at kunne løfte sin bevisbyrde for, at der ikke har været uregelmæssigheder i postgangen, skal kriminalforsorgen undersøge, om postgangen kan have været uregelmæssig på det tidspunkt, hvor et brev, der er omfattet af en strid mellem en borger og kriminalforsorgen om, hvornår brevet er afsendt og/eller modtaget.

Post Danmark A/S har selv påpeget, at en ikke ubetydelig del af de indenlandske breve, der ekspederes af Post Danmark A/S, enten ikke når frem eller ikke når frem til tiden. 

Om såkaldt "brevkvalitet" oplyser Post Danmark på sin hjemmeside under linket
 http://postdanmark.dk/da/Om%20os/Kvalitet/Brevkvalitet/Sider/Brevkvalitet.aspx#tab2´, at det "Ifølge koncessionen" er et krav, at 93 % af indenlandske breve og pakker skal være omdelt dagen efter indlevering. På samme hjemmeside offentliggør Postdanmark såkaldte "årsresultater", der efter det oplyste fremkommer på baggrund af "uvildige undersøgelser af Post Danmarks indenlandske brevkvalitet" foretaget af det  tyske konsulentfirma Quotas GmbH. Nedenstående tabel viser "årsresultaterne" over en længere årrække:
 
 
Årsresultater Breve Økonomibreve
​2011 94,0 %​ 99,2 %​
2010 93,3 % 98,4 %
2009 95,7 % 97,5 %
2008 93,7 % 98,5 %
2007 93,2 % 97,6 %
2006 94,1 % 98,0 %
2005 93,9 % 98,3 %
2004 95,2 % 98,6 %
2003 95,1 % 98,1 %
2002 93,6 % 97,2 %
2001 94,9 % 97,8 %
2000 95,0 % 96,1 %
1999 95,2 % 96,3 %
1998 94,5 % 96,5 %
1997 94,2 % 95,8 %
1996 94,2 % 96,6 %
1995 93,4 % 95,3 %


Under fanebladet "reklamationer" fremgår under 2011 blandt andet følgende tabel:

Breve indland Klager % klager af antal forsendelser Klager med erstatning % klager med erstatning
Bortkomst 12.790 0,00189 % 101 0,79 %
Forsinkelse 894 0,00013 % 157 17,56 %
Beskadigelse/
manglende indhold
1.942 0,00029 % 33 1,70 %

 

Se eventuelt også Kommentarer til reglerne om straffens iværksættelse (herunder indkaldelse til afsoning), udsættelse, benådning mv