Kommentarer til reglerne om straffens iværksættelse (herunder indkaldelse til afsoning mv.)

 


Af advokat Claus Bonnez, Landsforeningen KRIM

Senest opdateret 19. august 2012


Landsforeningen KRIMs samling om straffens iværksættelse mv.

Udsættelsesansøgning. FOB.92.130






Kriminalforsorgen skal bevise, at domfældte er indkaldt skriftligt til afsoning, hvis dette bestrides af domfældte

Det fremgår af iværksættelsesbekendtgørelsens § 11, at indkaldelse til udståelse af fængselsstraf skal ske skriftligt. Af § 12, stk. 1, fremgår, at den dømte indkaldes med en frist på "mindst 1 måned" før datoen for fremmøde. I bestemmelsen er opregnet en række undtagelser, der giver hjemmel til at indkalde med et kortere varsel. Domfældte, der skal afsone straf for overtrædelse af visse nærmere opregnede voldsforbrydelser og våbenlovsovertrædelser, kan indkaldes med et varsel på mindst 10 dage.

I tilfælde, hvor en domfældt hævder, at den pågældende ikke har modtaget indkaldelsen til udståelse af fængselsstraf fra kriminalforsorgen, er det kriminalforsorgen, som har bevisbyrden for, at indkaldelsen er nået frem til den domfældte.

Folketingets Ombudsmand gennemgår i sagen 2008-4469-025 praksis - herunder retspraksis - med hensyn til, hvorledes forvaltningen løfter sin bevisbyrde for, at forvaltningen har afsendt et brev, som adressaten nægter at have modtaget. Ombudsmanden anfører på side 6 til 8 blandt andet:

"..I en udtalelse som er gengivet i Folketingets Ombudsmands beretning for 2004, s. 425 ff, har jeg givet udtryk for at det er min opfattelse at det er den offentlige myndighed der har bevisbyrden for at et brev som er afsendt af myndigheden, anses for at være kommet frem til modtageren (dagen efter at brevet er afsendt med A-post). .."

og videre:

"..De bevismæssige krav til myndighederne om at kunne godtgøre at brevet er afsendt samme dag som det er dateret, og at det er kommet frem dagen efter, er blevet behandlet i en række sager.

I sager inden for retsplejen har domstolene stillet store krav til beviset for at en part er blevet indkaldt til et retsmøde. Den sag som er refereret i Ugeskrift for Retsvæsen 2009, s. 363 H, angik spørgsmålet om hvorvidt det skulle tillægges udeblivelsesvirkning at den ene part i sagen ikke var mødt op til et berammelsesmøde i retten. Den pågældende part hævdede at han ikke havde modtaget indkaldelsen til mødet. Højesteret mente at en parts manglende fremmøde til et retsmøde kun kunne tillægges udeblivelsesvirkning hvis den pågældende var blevet lovligt indkaldt. Af dommen fremgår bl.a. følgende:


’Til lovlig indkaldelse ved almindeligt brev hører, at brevet er kommet frem til modtageren. Afgivelse til postbesørgelse af et brev kan ikke i sig selv udgøre fornødent bevis herfor, (…)’

Samme krav til bevisbedømmelse i sager inden for retsplejen fremgår af Højesterets og Østre Landsrets kendelser som er offentliggjort i henholdsvis Ugeskrift for Retsvæsen 2004, s. 2756 H/1, og Ugeskrift for Retsvæsen 2007, s. 2756 Ø.

I sager uden for retsplejen er kravene til beviserne for at et brev fra en myndighed må anses for at være afsendt og kommet frem (dagen efter afsendelsen), ifølge praksis noget mere lempelige. Myndigheden kan normalt løfte bevisbyrden ved for eksempel at:
 Redegøre for myndighedens rutiner for postafsendelse.
 Fremlægge kopi af det afsendte brev.
 Fremlægge journalnotat eller postliste hvor det fremgår hvornår brevet er afsendt.
 Undersøge om og i givet fald hvornår eventuelle andre parter eller myndigheder har modtaget deres version af brevet.
 Redegøre for at brevet til borgeren ikke er returneret til myndigheden.
 Undersøge om der i perioden omkring afsendelsen har været uregelmæssigheder i postbesørgelsen i det pågældende område.

Jeg henviser til Ugeskrift for Retsvæsen 2005, s. 1256 H, og Ugeskrift for Retsvæsen 2007, s. 2791 H, samt Folketingets Ombudsmands beretning for 2004, s. 425 ff, og til sag nr. 2010 4-3 som vil blive medtaget i min beretning for 2010 (…).

Det er dog min opfattelse at selvom en myndighed har redegjort for de ovenfor omtalte forhold, har myndigheden kun løftet bevisbyrden for at brevet er afsendt, hvis der ikke er oplysninger der sandsynliggør uregelmæssigheder i forbindelse med myndighedens postafsendelsesprocedure. Myndighedens postafsendelse skal med andre ord kunne anses for at være sikker. I modsat fald må formodningen om at brevet er afsendt (og dermed er kommet frem), være svækket. Efter min opfattelse taler meget for at skærpe bevisbyrden ved afgørelser med særdeles alvorlige konsekvenser som eksempelvis i denne sag hvor borgerens forsørgelsesgrundlag faldt bort. ..
"

I UfR 2009.363 H hjemvistes en sag til fortsat behandling ved landsretten. Landsretten havde afvist sagen efter retsplejelovens § 386, idet sagsøgeren var udeblevet fra et retsmøde. Sagsøgeren gjorde imidlertid gældende, at han (hans advokat) ikke havde modtaget det brev fra landsretten, hvor landsretten havde indkaldt advokaten til det omhandlede retsmøde. Højesteret udtalte blandt andet: "En parts manglende fremmøde til et retsmøde kan kun tillægges udeblivelsesvirkning, hvis den pågældende har været lovligt indkaldt. Til lovlig indkaldelse ved almindeligt brev hører, at brevet er kommet frem til modtageren. Afgivelse til postbesørgelse af et brev kan ikke i sig selv udgøre fornødent bevis herfor, jf. herved Højesterets kendelse af 24. august 2004 (UfR 2004.2756/1). Da A's advokat har benægtet at have modtaget landsrettens indkaldelse af 9. august 2006, er sagens afvisning som følge af hans manglende fremmøde til retsmødet den 30. august 2006 sket med urette. Højesteret ophæver derfor landsrettens dom og hjemviser sagen til fortsat behandling." Sagen angik et erstatningskrav mod kriminalforsorgen fra en fængselsbetjent, der angav at være kommet til skade efter et fald på en trappe i fængslet. Til støtte for, at sagen skulle afvises uanset modpartens advokats anbringende om, at han ikke havde modtaget brevet med indkaldelsen til retsmødet, anførte Direktoratet for Kriminalforsorgen, der var modpart i sagen, blandt andet følgende: "... at når en offentlig myndighed har truffet en afgørelse og sandsynliggør, at den er blevet fremsendt til adressaten i overensstemmelse med den almindelige postgang i myndigheden, når myndigheden ikke har registreret afgørelsen som kommet retur fra postvæsenet, og når afgørelsen i øvrigt er modtaget af den anden part i sagen, må det antages, at afgørelsen rent faktisk er blevet afsendt fra myndigheden. Retsbogsudskriften af 9. august 2006 blev modtaget af Kriminalforsorgens advokat. Det må herefter påhvile A at sandsynliggøre, at noget er hændt, som har medført, at brevet med retsbogsudskriften ikke er kommet frem, jf. herved Højesterets dom af 15. august 2007 (UfR 2007.2791). Da dette ikke er sandsynliggjort, må det lægges til grund, at retsbogsudskriften var kommet frem til advokat Ulrich, således at A var lovligt indkaldt til retsmødet den 30. august 2006."

Praksis med hensyn til fristberegning er nærmere omtalt i artiklen "Beregning af klagefrister, fejl i postekspeditionen vedrørende breve til og fra Kriminalforsorgen mv." af Claus Bonnez, hvor det også påpeges, at det er myndigheden, der har bevisbyrden for, at breve afsendt af myndigheden, rettidigt er nået frem til modtageren.


Følgerne af udeblivelse efter indkaldelse til afsoning

Af
§ 22 i udgangsbekendtgørelsen følger blandt andet, at en indsat, der uden lovlig grund er udeblevet efter tilsigelse til afsoning, "i et tidsrum af 3 måneder fra indsættelsen" skal fratages muligheden for at kunne meddeles tilladelse til udgang.

Når henses til de meget byrdefulde sanktioner blandt andet i form af udelukkelse fra udgange mv., som ifølge straffuldbyrdelseslovgivningen skal overgå indsatte, der ikke giver møde i overensstemmelse med en indkaldelse til afsoning, kan de undre, at en sådan indkaldelse ikke sker efter tilsvarende regler om forkyndelse, som gælder straffeprocessen ved indkaldelse til retsmøder mv., eller med anbefalet brev, således som tilfældet er efter § 17 i Bekendtgørelse nr. 1243 af 12. december 2003 om session og indkaldelse til værnepligtstjeneste m.v., hvoraf det fremgår, at indkaldelsesordren sendes som anbefalet brev.

I
Folketingets Ombudsmands Beretning for 2010, side 9 til 13 udtaler Folketingets Ombudsmand sig overordnet om begrebet "god forvaltningsskik". Her udtaler ombudsmanden blandt andet: "Det er god forvaltningsskik at respektere den borger hvis velfærd i større eller mindre omfang afhænger af ens afgørelse, som et selvstændigt og ligeværdigt væsen ...". Videre udtaler ombudsmanden: "Den gode forvaltningsskik udspringer af etikken. Det vil sige at god forvaltningsskik bygger på nogle grundlæggende værdiforestillinger i menneskesyn og samfundsopfattelse. Og den viser sig i form af en mangfoldighed af handleregler og adfærdsmønstre mellem mennesker og mellem grupper af mennesker."

Det kan på den ene side overvejes om forsvarets bekendtgørelse citeret umiddelbart ovenfor blandt andet om indkaldelse af værnepligtige ved anbefalet brev er udtryk for almindelig god forvaltningsskik, hvor en værnepligtig anses som "et selvstændigt og ligeværdigt væsen". Det kan på den anden side overvejes, om kriminalforsorgens bekendtgørelse, hvorefter indkaldelse til afsoning sker i almindeligt brev (givetvis for at spare porto eller for at sikre kriminalforsorgen øget bekvemmelighed) er udtryk for en tilsvarende manglende respekt for de mennesker, hvis skæbner kriminalforsorgen forvalter. Det er således KRIMs indtryk, at det ikke gør noget større indtryk på de ansvarlige i kriminalforsorgen, at indkaldelser til afsoning i almindeligt brev forøger risikoen for, at indsatte og deres børn - eventuelt med urette - skilles fra hinanden gennem nægtelse af udgange til indsatte i de første 3 måneder af strafudståelsen. 



 indsatte, der ikke modtager indkaldelsen, til følge

 

 

 v., ,